Sunday, January 23, 2011

Huff... stakkar Aya'n min!!!

Ja det må jeg virkelig si nå. Stakkar Aya som må slite med meg! Nok et bevis på at jeg virkelig har en god hund, bare jeg som surrer det til!

I dag ble dagen med stor D... Vi hadde meldt oss på LP kl 1 i Flateby hallen, men fikk ikke bestemt meg 100 % for å starte før i går. Det er blitt litt stress trening for å rekke til dette stevne, og jeg har ikke fått trent så mye jeg hadde håpet. Men siden jeg hadde betalt kunne vi like gjerne ta det som trening, for konkurranse trening trenger vi begge!

Det ble en liten økt lydighet her hjemme på gården i går og Aya begynner å gjøre sakene veldig bra! Så jeg senker skuldrene og tenker dette må gå ganske greit :o)

Så kommer søndag morgen og den kommer fort! Den surrete matmor klarer å forsove seg, da er kaoset komplett siden jeg har oppmøte kl 11, våkner 0917 og har litt over en time å kjøre...
Jeg hadde ment å dra i god tid for å avklimatisere Aya inne i hallen, for hun kan ha en tendens til å skulle ha med seg alt og være rimelig "høy"! Og ikke minst roe mine egne nerver, ille å være så nervøs for noe en selv vil og atpåtil betaler for :o)

Gro var allerede i hallen og var snill og undersøkte om jeg fikk være med selv om jeg ikke rakk til kl 11. Det skulle gå greit så etter litt fram og tilbake kom jeg meg avgårde. Selvføgelig var det meste av veien "Petter Solberg veier" i Indre Østfold og jeg kan love det var glatt! Bare å ta det med ro, samtidig som en skal skynde seg... Vi kom fram og rakk det med nød og neppe. Nå var jeg så stressa og kan love at hodet ikke satt på toppen... Aya fikk nesten ikke luftet seg hjemme så vi måtte bare det før vi nærmest sprang inn i hallen. Da kom vi ganske akkurat til fellesdekk og det var bare å kaste seg med!

Flinke voven som sliter med matmor, lurer på om hun omplasserer meg snart?

Med puls på nærmere 200 og et hode som ikke fungerte entret vi ringen for de første øvelsene. Visning av tenner, fellesdekk og lineføring.

  • Visning av tenner: 9 poeng. Vet egentlig ikke hva han trekte 1 poeng for?
  • Fellesdekk: 8 poeng. Noe urolig uten å flytte på seg.
  • Lineføring: 8 poeng. Litt stram line fra min side, litt uoppmerksom.

Da er vi igang og Aya redder de første øvelsene for jeg er fortsatt ikke på "nett" Syns hun er utrolig god som takler dette! Hun er ikke akkurat en dreven konkurranse hund. Andre gang til start og første inne i hall. Og i tilegg må hun takle en fører som meg! Må bare bety at jeg har en knall hund :o)

Nok et bilde av en utrolig god hund!!!!

Så ble det litt venting og det føltes som pulsen min kanskje dempet seg med noen slag ;o) Resten av øvelsene skulle gå i neste ring. Der gikk det slik.

  • Dekk fra holdt: 8 poeng. Vet egentlig ikke hva han trekker for?
  • Innkalling fra sitt: 10 poeng. Den kan vi hvertfall, holdt på å glemme og si fra at vi har innsitt forran...
  • Stå under marsj: 7,5 poeng. Her flytter hun seg da jeg passerer henne. Ikke uventet, ny øvelse.
  • Fritt hopp over hinder: 10 poeng.
  • Kontroll over hunden på avstand: 5 poeng. Jeg gjorde ikke helt som på trening og da kunne hun plutselig ikke sitt... også ny øvelse.
  • Helhetsinntrykk: 8 poeng.
Tilsammen ble det 162 poeng, 1. premie og opprykk. Det var 54 påmeldte og vi ble nr 14.

Jeg husker faktisk ikke så mye fra dagen, men tror Aya har gjort det veldig bra uten alt for mye støtte fra meg. Det blir nok ikke lenge før vi prøver oss igjen for dette må rettes opp!!! Vi skal trene og kose oss framover og jeg skal ikke rote det til igjen!!! Tenk hvor bra det kan bli da!!!

4 comments:

Nina Andersen said...

Veldig bra at Aya hadde hodet på rett plass da når mor var superstressa. Hehe!
Men jeg vil igjen gratulere med opprykk til kl.2. Det er ingen grunn til å fortsette i kl.1 men tren litt til og start i kl.2 til høsten. Kl.1 er bare et trappetrinn som dere har besteget. Gleder meg til å se fortsettelsen.

Christin Lundh said...

Gratulerer!!! Bra med fellesjobbing på forhånd, tydeligvis - siden det gikk så bra ;) Lykke til videre!!

AnneGry said...

Flinke er dere!
Gratulerer til flott debut, og opprykk!
Helt enig med Nina at det ikke er noe vits å surre i klasse 1 noe mer!
Kl. 2 og 3 er dessuten mye mer inspirerende program å trene! :)

Havrevingens Aya said...

Takk for gratulasjoner jenter :o) Det er vel sant at det ikke er vits å surre mer i kl 1, men vi skal nå prøve oss en gang til. Om vi rekker før Aya skal "surre" med valper noen mnd ;o)