Tuesday, October 18, 2011

Konkurranse på Kongsvinger og trening.


Aya med opprykks pokalen :-)

Da har det igjen gått litt tid, har slik å gjøre... ;-) Men de siste ukene har gått med til å sette sammen RRP 2 programmet. Jeg ville så gjerne klare opprykk til 3 i spor og rundering før vinteren og når man ikke har rundert eller trent felt på ca et år ble det litt panikk trening for å redde opprykket. Det var ikke igjen nok konkurranser nå på høsten slik at vi klarte det i begge klasser, så da valgte jeg RRP 2 på stevne i Kongsvinger, så får bare spor vente til våren.

Lørdag 8. okt pakket jeg bilen og dro til Kongsvinger. Lenge siden jeg har vært på de trakter så jeg gledet meg like mye til å treffe kjentfolk som å starte. Som vanlig var det ikke mange til start, men noen avd. arr stevnet uansett og tusen takk for det. Har denne høst sesongen fått erfart hvor mange avd. som avlyser pga. liten interesse. Da lurer jeg på: hva er vitsen med at alle avd. skal søke, bli satt opp i terminlista for så å avlyse??? Hallo, schäferhund klubber!!! Gå sammen om arr. eller arr det dere har søkt på!!!

Så tilbake til Kongsvinger. Oliver fikk rett, Aya begynner å blø på morran lørdag og vi må starte sist i alt. Det er ikke noe problem siden det er så mye hyggelige mennesker og været er fint! Dagens dommer er Åge Bergmo, forøvrig en dommer mine nerver har det mye bedre å gå for! Dagen starter med vesentest på banen som går helt greit som vanlig. Det blir ikke så lenge å vente så Aya har fult fokus og virker litt snurt da hun blir satt i bilen igjen uten å gjøre noe.

Rundering er første øvelse og alle reiser samlet ut i skogen. Her blir det litt å vente siden vi starter sist. Endelig vår tur og på vei ut til løypa blir jeg glad for jeg ser at Aya allerede har skjønt hva hun skal! Før denne dagen har vi rukket å rundere en økt siden i fjor, ikke akkurat beroligende for nervene...
Løypa er 300 meter og det er 3 figuranter. Aya er i runderingsmods og starter bare så grusen spruter! Første slag og funn... JIPPI, hun har nesa på fra start! Nydelig påvis, rett ut og setter seg av egen vilje, selvfølgelig skjelven av iver og med stålfjær i rompa ;-) Fortsettelsen går i samme fart og hun har kjempe fine slag! Eneste jeg la merke på var at hun ikke var fult så dyp på vindsiden, men det er vel vanlig. Vi får ikke noe trekk for hun er faktisk ute på 50, mens hun på andre siden nærmet seg 70 på noen slag. 300 meter går fort med slik tempo så vi er i enden før jeg vet ordet av det. Opptellingen viser 2 av 3 figuranter, hva som gikk feil vet jeg ikke? Tenker ikke så mye på det eller for frøkna har ikke for vane å miste figger!!! Dommer Åge gir oss 102 poeng og Aya får skryt for sitt tempo, arbeidslyst, samarbeidsevne og at det ser riktig pent ut!!! Han sier til og med det skal bli vanskelig å slå oss når vi har fått trent litt mer for da kommer alt til å klaffe:-) Det tror jeg også for rundering er virkelig øvelsen for Aya.

Bilde er tatt på premieutdelingen. Deltagere , dommer og Helge som legger all sin tid i avd. Dette var en litt vedmodig dag for det var siste stevne på Kolemo, avd. Kongsvinger blir nedlagt og det blir igjen bare en avd. i Hedmark. Litt spesielt var at Åge Bergmo dømte det første stevnet på Kolemo i 99 og denne dagen er han dommer på det siste.

Aya svever over hinderet uten problemer! Dette bilde fikk jeg tilsendt fra Helge med tittel " god klaring over hinder" Vi imponerte alle med meget gode apporteringer og kraftfulle sprang på hinder og møne denne dagen :-)

Fra feltet, som jeg velger å kalle rundering på gjenstander ;-)


Etter runderingen var det feltsøk. Jeg hadde vel et aldri så lite ønske om at det skulle bli motsatt rekkefølge, men... Aya er helt rå på rundering og alt som skjer i skogen uten sporline er rundering for henne. Hjelper ikke mye da felt også er blitt lite prioritert det siste året, fikk noen små økter før denne helgen. Det viktigste var bare å få nok poeng slik at vi sikret opprykket. Etter første slaget tvilte jeg vel på at vi skulle klare det, for det ble et kjempe fint runderingslag ca ute på 70 meter... Herlige Aya!!! Hun tuller litt rundt og fatter vel selv etterhvert at noe er feil, ingen figger og jeg står på samme sted. Så da halve tiden har gått søker hun veldig bra felt og finner 2 gjenstander. Første avlevering med litt trekk, mens andre var perfekt! Så da hun virkelig var i felt modus var tiden slutt... Vi fikk også veldig bra kritikk etter feltet, selvfølgelig med masse trekk i poeng, men hun gir seg ikke jobber uten innblanding fra meg. En annen ville blitt usikker eller kanskje gitt opp, men ikke Aya nei! Jeg er så glad i og stolt av hunden min! Tenk å gjennomføre rundering og felt på en slik måte med så lite trening i forkant! Vi har hatt en runderingsøkt og 3 felt økter det siste året. Konklusjon etter feltet er at vi har fortsatt nok poeng til å klare opprykk!!!

Phu.. da var det bare lydighet igjen. Som vanlig er jeg nervøs, gjør det ikke bedre at skogen har gått så der! Det blir litt tid å vente siden vi starter sist, så jeg bruker tiden til å varme opp og lufte godt. Endelig vår tur! Da vi skal inn på banen er Aya rimelig høy og jeg ser hun har siktet seg ut Åge som "figurant", hjelp hvordan skal dette gå? Skal i dekk først så hun får ikke noe tid på banen først eller. Legger henne ned og forventer vel egentlig at hun skal komme etter meg i en viss fart, tørr ikke se på henne de første minuttene. Da jeg selv puster normalt snur jeg på hodet å ser rett på en en Aya som ligger pent, stirrende på meg og veldig klar for sprang. Men blir liggende og det helt i ro for vi får predikat Fremragende på øvelsen :-)

Så er det bare å begynne å gå. Som vanlig litt utsalg på skuddene hvor hun ser seg litt rundt etter figgen. Dette blir bare mindre og mindre, nå er hun på nett igjen før helomvendingen. Før syns jeg skuddet forfulgte oss programmet igjennom...
Denne gangen klarer jeg ikke helt å huske predikatenen, men mener vi fikk SG på fri ved foten.

Sitt, dekk og stå under marsj har vi bare så vidt begynt å sette sammen, så disse øvelsene ville jeg "jukse" litt på for å sikre og ikke minst forhindre at Aya ble usikker. Sitt under marsj ble med dobbelt kommando, men hun satt! Jeg glemte 3 sekunders reglen og gikk rett tilbake til henne. Predikat T. Dekk under marsj gjør hun bra uten hjelp, men hun setter seg skjevt på innsitt, predikat SG. Så til slutt stå under marsj som vi ikke kan, her ble det dobbelt kommando og hun gikk noen skritt, men imponert for hun står til jeg kommer tilbake :-) Predikat T.

Dette er dagen da endelig apporteringene skal sitte!!! Flat mark, hinder og møne alle med predikat Fremragende!!!
Fremadsendingen gjør hun bra som vanlig på konkurranse, men i dag senker hun farten litt før kommando kommer. Predikan SG.

Jeg har en god følelse, men er litt usikker da vi venter på kommentarer og poeng fra dommer. Vi får også i dag høre at vi er en behagelig ekvipasje å se på lydighetsbanen! Det ser gjennomført veldig bra ut, men selvfølgelig trekk for mine "juks". Dommer og publikum syns våre appoerteringer var helt rå å se! Totalt blir det 90 poeng på gr B og jeg er over lykkelig!!! VI HAR OPPRYKK TIL RRP 3!!! Da disse småfeilene og ekstra kommandoene blir borte, hva får vi i poeng da??? :-)
Vi har fått trent endel lydighet og ser på poengene at vi forbedrer oss, da kan det også bare gå den veien når det gjelder skogen. Hvor bra kan det bli tro? Det jeg vet er at alt ligger på meg, for hund som vil og kan jobbe har jeg!!!






Høstferie uka tok vi oss en tur til Koppang. Det var deilig å komme seg ut i ordentlig skog igjen!!! Det syns også hundene, noe disse bildene viser. Det ble både trening og turer denne uka. Selvfølgelig ble det lagt vekt på feltsøk. Med god hjelp av Anne- Grethe fant vi nøkkelen på hvordan jeg skal fortsette med treningen. Aya trenger ikke mye påvirkning for å jobbe, men viktig nå er å kunne finne en løsning på å skille felt og rundering. Da på en måte jeg kan ta med meg videre og brue den dagen vi skal starte igjen. Løsningen ble feltgate med gjenstander på 50, gå gata ut til hun fikk gjenstandene i nesa, tilbake til søkslinja for så å sende. Etter noen slike slag gikk det på skinner! Etter pause og neste dag gikk det også veldig bra, samme forbredelse og hun var i felt modus :-) Da hun ble sikker på hva hun skulle ble søk, inn til meg, avlevering og ut på nytt søk mye bedre. Så takk for gode forslag Anne- Grethe!!! Så vi fortsetter slik og skal på søken etter fin "felt skog" her i Østfold!!!

Noe gal hund!!! Deilig med Østerdals skog!










Sist helg hadde vi endelig samlet nok mot til å melde oss på IPO 1. Dette er noe jeg har tenkt på lenge, men ikke følt meg klar for. Nå bestemt jeg meg for at jeg får bare melde meg på å prøve, en får liksom ikke vite hvordan en ligger ann ved bare å trene. Det passet også godt at stevnet var i Sarpsborg, kort vei i en stressende hverdag! Like før helga fikk jeg beskjed om at stevnet var avlyst pga lite påmeldinger. Så da ble det med dette stevnet som mange andre... :-(
Dette var siste mulighet for oss i høst, så nok en gang må jeg skrive her at debyen i IPO blir til våren... Eneste forskjell er at nå vet jeg det blir til våren! Vi har fortsatt Björn som figurant og kommer til å fortsette med treningen vinteren igjennom.

Tilslutt vil jeg takke avd. Kongsvinger og da spesielt Helge og Anne med et fint stevne sist helg!!! Gratulerer til de andre deltagerne! Vi ses kanskje til våren :-)

2 comments:

stine said...

Gratulere med opprykk! Det er herlig å nå et mål!!

Havrevingens Ambra ~ * Udda * said...

Igjen, gratulerer med opprykk! Dere er sååå flinke! Håper dere starter i D i år også, så vi kan turnere litt sammen neste år. :)