Saturday, September 24, 2011

Opprykk til RSP II

Ja da gikk det over en uke fra stevnet til jeg fikk satt meg ned for å blogge. Dagene går i ett her og nå har jeg vært litt på farten også. Siden stevnet gikk på Biri i avd. Oppland benyttet jeg muligheten til å besøke Ida, Kenneth og Elias på Lillehammer. Og er man først på Lillehammer kan man like gjerne ta turen over fjellet til Koppang. Så da gikk det fort noen dager.

Forrige lørdag startet tidlig. Jeg hadde planer om å reise til Anne Gry på Kløfta fredag, men den dagen hadde all luft gått ut av meg og jeg bestemte meg for å kjøre tidlig lørdag i stede. Litt mer opplagt til tross for at klokka ikke var mer enn 0530 satte jeg meg i bilen med Biri som mål. Det ble stopp på Kløfta hvor jeg møtte Anne Gry som også skulle starte. Vi kjørte i følge oppover og var framme på Biri ca 08. Da hadde vi god tid til å lufte, varme opp og være nervøse...

Jeg hadde meldt meg på RSP I, som er IPO lydighet og spor. Sporet er ca 300 meter i skog, selv gått med 3 gjenstander (skogspinner), liggetid på 20 min og dommer går med og dømmer det tilnærmet som et IPO I spor.
Anne Gry hadde meldt på SPH I, det er et spor på ca 1400 skritt med liggetid på 3 timer. Det skal ha varriert terreng, men går veldig ofte på jorde. Det skal inneholde 6 vinkler, krysse vei, krysses av annen sporlegger 3 ganger, inneholde 4 gjenstander hvor siste er slutt. Dommer går med i sporet og bedømmer opptak, vinkler, markeringer og kryssinger. Total poengsum er 100 og man må ha 70 for å få godkjent prøven.

Sola skinte og det så ut til å bli en fin dag på Biri. Dagen startet med vesentest og som vanlig syns Aya det er kjedelig når det blir litt vente tid. Hun piper og har maur i rompa, men det gjør jo ikke så mye for man får ikke poeng for å "vente pent" :-) Hun oppfører seg eksemplarisk og ikke noe problemer med gruppen eller chip avleser.

I dag er det bare oss som starter i RSP I, men det er 3 stk i RSP III og vi skal sammen ut i skogen. Vel ute i skogen blir det bestemt at felt for 3'er hundene skal gå først, så skal Aya og jeg gå vårt spor og 3'er hundene spore tilslutt. Jeg har heller ikke noe tålmod på å vente på en slik dag, det fordi jeg er så nervøs og vil helst bli ferdig!!!
Endelig blir det vår tur til å spore. Jeg blir vist til start og legger ut sporet selv. Det skal ligge i ca 20 min og da bruker jeg tiden til å lufte Aya og finne det vi trenger. Dommer og sporansvarlig står og venter ved spor start og jeg ser med skrekk og gru at Aya havner i runderings modus da hun hører, men ikke ser dem... Hun hopper, spisser ører og begynner å bruke nesa på overvær. Tenker at dette kan bli spennende, jammen bra vi bare har sporet den siste tiden!
Da vi kommer fram til dem og hilser, ser jeg at hun fortsatt værer og lurer på om det er flere der ute... Heldigvis klarer jeg å holde hode kaldt og gjøre de riktige forbredelsene, bruker god tid og ser hun faller inn i spormodus før jeg starter henne. Hun drar av gårde i Aya tempo og det er bare å henge på!

Hun finner første pinne, stopper, ser på meg og lurer litt før hun apporterer den. Stakkar lille Aya'n min, jeg har trent mye spor, mye dekk på gjenstand, men selvfølgelig ikke skogspinner... Så hun gjør jo selvfølgelig som hun en gang har lært, apportere dem. Starter fint og med stor vilje etter første pinne, finner neste som hun også apporterer. Begge vinklene går hun også vwldig fint og nøyaktig, bremser selv tempo litt og jobber seg gjennom. På siste langstrekke går hun fint helt til hun nærmer seg slutten, da ser jeg hun løfter nesa og får sporansvarlig i nesa, (hun står fortsatt nede på stien...) Dette fører til at hun mister siste pinnen :-( Ja ja ikke noe å gjøre med, men noe å trene på!!!

Så er det bare å vente på dommeren som skal regne litt over poengene, jeg er spent for jeg husker ikke hvordan poengene fordeles. Vi mister 20 poeng på siste pinnen hun ikke finner, får totalt 177 poeng. Det betyr at kun 3 poeng er trekt på resten av sporet. Veldig surt med den slutt pinnen, men allikevel er jeg kjempe glad og fornøyd. Det er ikke lenge siden hun gikk dritt spor, hadde minimalt med motivasjon og aldri ville fått godkjent på selv et så kort enkelt spor.

Konklusjon etter sporet er: trene mer dekkmarkering på skogspinner, ha folk sittende i slutten av sporet!!!

Så var det å lomme seg ned til plassen for lydighet. Alle var ikke ferdig enda og det skulle være pause, så det ble litt ventetid. Først gledet jeg meg bare til Anne Gry og Udda skulle komme, var veldig spent på resultatet dems!!! Endelig kom de og YES, de hadde kommet gjennom, godkjent med 82 poeng!!! På premieutdelingen opplyser de at Udda er første hund som har kommet seg gjennom SPH og fått godkjent på deres stevne noen gang. Da er det bare å vente på å få gått lydighet. Innen den kom i gang sto jeg vel mest i dokø :-) Skjønner ikke at man skal bli så nervøs for noe en trener på hele året og vil selv???

Endelig er alle tilbake, dommeren har fått seg litt mat og det er klart for å begynne igjen. Vi blir første mann ut sammen med en schäfer som tar SL I. Vi skal gå lydighet først og dekk tilslutt. Kort sagt om gr B, jeg syns Aya virker mer stødig og konsentrert enn første gangen vi startet, vi har jo ikke mye konkurranse trening sammen. Fri ved foten henger hun veldig bra med. Selvfølgelig ukonsentrert på skudd for å kikke seg rundt etter figuranten, men jeg syns hun henter seg fort inn igjen denne gangen. Men hun blir ganske heit etter skuddene. Vi får SG med kommenterene, en oppmerksom arbeidsvillig hund som følger godt, tett i vendinger, men noe langt forran hele veien.

På sitt under marsj er jeg litt slurvete da jeg starter, har ikke full kontakt og har nok gitt feil signal, etter noen skritt merker jeg at hun er klar for fremadsending. Da kommer jeg litt ut av det også, ender opp med å måtte gi dobbelt kommando for hun står. Predikat T.
Dekk under marsj går mye bedre, fin framføring og det jeg ser er at hun smeller ned i dekk. Da jeg snur om ser jeg at hun har satt seg litt opp. Hvorfor? Skjønner ikke for det har hun aldri gjort på trening en gang. Kommer som et skudd på innkalling, fin innsitt og rask rundt på plass. Predikat G.

Apporteringen på flatmark er hun rask ute, noe tregere tilbake. Siden hun er så rask ut dunker hun bare borti apporten på vei ut, snur og appoerterer den på veil tilbake. Dette får vi selvfølgelig litt trekk på. Fin innsitt, ikke tygg, men hadde et takskifte. Slipper og kommer raskt rundt på plass . Predikat G.

Apportering over hinder og møne har jeg funnet ut at jeg må ha hode med meg og stille meg rett. Får hun for lang avstand blir hun litt treg og blir den for kort hopper hun rett på meg. Denne dagen har jeg med meg hodet og stiller meg riktig.Får SG på begge øvelsene, litt usikker på hva han trekker for? Men vi får kommentaren kraftfulle sprang begge veier, og ut fra det jeg husker var Aya eneste hund som ikke touch'et.

Så kommer vi endelig til fremadsendingen, den var vel Aya klar for mange ganger :-) Dette må være vår beste øvelse, som vi faktisk trener minst på. Andre gang til start og andre gang predikat F. Stor fart, rett ut og dekker bra og ligger til hun blir hentet. Om jeg skal si noe, kan vi godt trene på litt raskere dekk. Før slang hun seg ned i fart, nå stopper hun nesten før hun legger seg.

Enkeldekken gikk ikke så bra denne gangen, hun reiser seg nesten opp i sitt, sitter en stund før hun selv finner ut at, åååå jeg skulle ligge og legger seg. Predikat T. Totalt blir det 80 poeng på Gr B og vi har opprykket i boks :-)
Jeg er veldig nervøs og føler det er litt rotete da vi går lydighet, men dommeren sier vi er en harmonisk og meget behagelig ekvipasje å se på, hvor fører kan programmet godt. Det må vi ta med oss og tenke på neste gang vi skal starte!

Totalt 257 og predikat G

Hva skal vi trene på etter denne dagen? SKUDD!!! (og aldri mer bruke pisk på IPO!!!) Ellers tror jeg vi fortsetter treningen som vanlig og heller starter mer slik at vi får konkurranse erfaring. Ikke lett å være Aya fordi jeg har for stor forskjell på trening og konkurranse, selv om jeg begynner å bli bedre på det nå. Så de feilene som skjer i dag er vel min skyld, siden jeg gir litt feil eller uklare signaler. Vi trener på og gleder oss til neste start!!!

Gratulerer til Anne Gry og Havrevingens Ambra (Udda) Med SPH/FH tittel. Dere er kjempe flinke!

Gratulerer Nina og Snuppa med godt gjennomført LP Elite i helga.

Gratulerer til Evy og Tinto som har bestått mentaldelen til Corad tittel med glans.

Gratulerer Stine og Bonus med en kjempe oppvisning i LP Elite.



3 comments:

Stine said...

Så koselig at du gratulerer meg i bloggen din!! Flotte resultater på oss alle :-)

Havrevingens Aya said...

He he, i disse blogg og facebook tider får en med seg alt uten å være tilstede vet du ;-)
Jepp, vi er flinke alle sammen!

Havrevingens Ambra ~ * Udda * said...

Spent på når neste start er jeg! ;)
Og, tusen takk for gratulasjoner! :)