Wednesday, September 14, 2011

Mye planer og ting tar tid

Oi her har går det tregt om dagen! Det er to dager siden jeg la inn bildene her, men ikke rukket å skrive noe før nå. Det skjer litt av hvert både på den ene og andre fronten om dagen ;-)

Vi har trent jevnt og godt, løser problemer og har det veldig gøy om dagen. Det er blitt mye spor og lydighet. Vi har fått jobbet godt med sporet så Aya begynner å bli gammel lik seg! Og det er godt! Enda har vi litt igjen på at det skal bli "perfekt", men hva er vitsen å holde på med hund om man ikke har noe å jobbe med? Når det gjelder lydigheten har vi terpet på kommandoer og forskjell på sitt og dekk, disse begynte hun å blande da jeg begynte å trene stå. Nå er stå lagt litt vekk siden vi ikke trenger den riktig enda.
og de to andre har gått veldig bra de siste treningene. Tror hun kan stå kommandoen ganske bra så når vi starter opp igjen blir det viktig at jeg har tunga rett i munn og gjør dette riktig.

Torsdag i forrige uke dro vi til Sverige for å besøke Venke og se på valpene. Hun har nå Havrevingens H- kull som er etter Ciphe van de Wolfsklauw og Havrevingens Aros. Det ble 7 i kullet, 3 hanner og 4 tisper. De var noen ordentlige "pølser", kjempe store! Men gud så nydelige. Bra de var bare 14 dager da jeg var der ellers kunne en lett havnet hjem til meg!!! Jeg tror alle er solgt og tre av dem skal til Norge! Morro!!!
Venke jobbet torsdag og fredag så jeg ble litt barnepike for Ciphe og valpene, på ettermiddagen dro vi ut på korte treninger. Vi fikk sporet og trent lydighet. Tusen takk Venke for tips og hjelp!!! Tipset på fri ved foten virker det som hun allerede har skjønt :-) Sporet har jeg ikke fått sjekket enda, venter til er ferdig med lørdagens spor.

Jeg fikk også treffe Ayas vakre datter Fenja!!! Hun var jammen lik sin mor. Har litt bilder av henne.

Dette er Havrevingens Fenja. Veldig lik sin mor!!! Hun er blitt en langbent liten frøken. Anette er godt i gang med treningen. Jeg syns dere var flinke, og ja det "bor" nok i din lille HH. Du må bare hente det fram for den lille har faktisk også en av knapp.

Fenja trener på stå.


Så kommer det to hode bilder her. Et er av Fenja og et er av Aya da hun var litt yngre. Hvem er hvem? Fenja har med rette blitt kaldt "Mini Aya"


Det ble også litt bilder av valpene. Det ble ikke kjempe bra bilder, tror det har noe med fotografen å gjøre... :-( På tide å lese bruksanvisning og lære seg kamera!!! Noen som vet om fotokurs? Men jeg tror jeg har fått fram hvor søte de små er. Det ble ingen mørke denne gangen, det ser ut som alle mer eler mindre får Ciphes farger, noen litt mørkere. Ciphe var kjempe flink med valpene sine og det er ikke tvil om at får nok mat!
Ciphe var også i fin form etter en hard fødsel som endte med keisersnitt. Hun ville helst ha vært med da vi pakket sakene og skulle på trening.

En liten tispe med mamma Ciphes farger.

Hele gjengen i matfatet. Næringsvett hadde de alle sammen!

Kos med bebisene :-)

Lille Faya som er blitt stor! Hun feiret sin 1 års dag da jeg var der nede. Hva skal en si om henne? En vakker hund som er litt merkelig??? Hun er et naturtalent og helt rå i bitearbeid og spor, der blir det høye poengsummer Venke!!! Men tror du må jobbe hardt når det gjelder lydighet. Det handler ikke om at Faya ikke vil, men hun er ikke så å lett trene i lydighet som man skulle tro til tross for driftene. Men jeg tror Venke får det til, bare finne nøkklen og de rette metodene tror jeg. Kort sagt Faya er ingen A4 hund...

Fine jenta

Faya, fri ved fot. Kontakten er det ikke noe å klage på!!!

Faya sporer. Selv om de ikke har kommet så langt og det er mye hjelpere med enda, er det en fryd å se og høre henne jobbe. En så "gal" hund som konsentrerer seg og bruker all sin energi med nesa ned i sporet. Vakkert er det å se dere spore!!!

Ellers hadde vi vår 4. trening med Björn denne uka. Er kjempe fornøyd med de treningene, jeg må tenke og Björn og Aya får kjørt seg. Det vi har lagt mest fokus på er å "irritere" Aya litt, hun må lære seg at man ikke får armen servert, men hun skal jobbe for den. Vi har også trent mye på presisjon,. Jeg tror at mange av Ayas dårlig bitt kommer av at hun ikke klarer å sikte men bare kaster seg etter i en helvetes fart... Det ser ut til at jeg har rett i det for nå har vi klart å snyte henne på dårlig innhopp og det virker som frøkna skjerper seg og sikter bedre. Når det gjelder tygg har vi fortsatt noe av det, men det blir så godt som borte da hun blir irritert for da blir hun mer konsentrert og fokusert. Jeg syns ikke Aya er noen lett hund å trene slik småpirk med i bitearbeid, det fordi hun går 100 % i gang og det går så jævlig fort. Hode mitt henger ikke alltid med :-) Ellers begynner resten av programmet å gå veldig fint, så vi leker litt med tanken på å ta IPO 1 i høst. Så spørs det om jeg er tøff nok til det???

Først blir det start i RSP 1, der vi håper på opprykk. Har også meldt på stevne i RRP 2. Målet for høsten er opprykk til RRP 3 og RSP 3 (om det er nok stevner igjen) og få IPO 1 tittelen. Vi jobber på og tar med oss det vi rekker!

Sent i aug fikk jeg brev fra NKK om at FCI hadde godkjent kennel navnet vårt. Det blir publisert i september utgaven av Hundesport. Så nå har en jo litt tanker rundt oppdrett og avl også. Vi har allerede noen planer på gang :-) Vi satser ikke på mange kull, men planen er å kunne avle gode HH som egner seg til bruks og tjeneste. Og med dette sette Hollenderen mer på "kartet" i Norge :-) Det blir en spennende høst på mange områder dette året!
Ha en god helg alle sammen. Jeg pakker for å reise til Lillehammer for å konkurrere. Søndag drar jeg videre til Koppang hvor vi blir noen dager for å besøke familie og venner og selvfølgelig for å trene litt sammen med Anne Grethe :-)

4 comments:

Stine said...

Så spennende med eget oppdrett! Det kommer til å bli gøy. Husk å selge noen av dem også da.... :-))))

Havrevingens Aya said...

He he, ja de skal selges Stine :-) Men spennende blir det!

Havrevingens Ambra ~ * Udda * said...

Fiiin mini-aya! :)
Og, Faya er jo en uslipt diamant♥, med enorm kapasitet.

Var innom for å lese litt om ett vellykket stevne du var på jeg, men nå er du treeeg....? :)

Havrevingens Aya said...

Ja hun var fin <3

Det gikk litt tid før jeg fikk skrevet om stevnet, men nå er det gjort :-) Har litt å gjøre om dagen vet du ;-)