Sunday, August 21, 2011

Bruks og IPO SM - siste ukes trening

I helgen var det klart for Sm i Bruks og IPO. Der stilte både Towa og Fredrik med hver sin hund, i henholdsvis Svensk skydd og IPO. En skal ikke glemme bort Fredriks kjempe fine 6. plass i IPO 3 (forøverig vant han Belger SM i IPO 3 tidligere i år), men denne dagen feirer en Towa og hennes SM gull i svensk skydd med Arko Van de Wolfsklauw (3 år gammel)
Endelig klaffet det for Towa og en av hennes hunder.
Jeg er dyktig imponert over henne og hennes meritter med hundene sine. Jeg får nesten en stolt følelse av å kjenne henne og kunne få trene med henne!!!

GRATULERER TOWA!!!


Så over til litt mer hverdagslige hendelser den siste uken.... Altså vår trening og ikke fult så store bragder ;-) Vi har trent spor, lydighet og to dager med gr c. Jeg som har spor som favoritt og alltid likt og fått til spor, sliter med Aya og sporet :-( Jeg gidder ikke skrive så mye mer om det, men tror jeg vet hva som er feil og jobber med saken. Og for de som lurer, jeg gir meg ikke og vi skal få det til!!!
Lydighet er også blitt morro! Jeg føler vi har fått en mye bedre kjemi og jobber godt sammen på banen. Da gjelder det både gr b og lydigheten i gr c. Vi tar noen øvelser alvorlig og andre leker vi oss litt med. Uten å ha hatt noen generalprøve tror jeg vi begynner å få gr b ganske bra nå. Men selvfølgelig skal hele programmet settes sammen og det krever utholdenhet! Vi får se om det blir en test på det snart...

I forrige blogg innlegg skrev jeg noe om at jeg har trent IPO programmet endel selv og var spent på om kommandoer o.l ville sitte bedre da vi trente med figurant også. Det fikk vi sjekket i helga, og ja Aya vet mer hva som skal skje og kjenner igjen kommandoene selv om det sitter litt lenger inne å høre på meg da figgen frister :-) Bittet begynner å bli bra på arm også, nå biter hun seg inn og ikke ut!!! Så vi jobber med at hun skal lære seg å satse og "treffe" riktig. Alt går så himla fort og da blir hun litt slurvete, men hun lærer :-) Alt det andre som skjer på banen i gr c begynner å se veldig ryddig og bra ut, det føler jeg selv også! Så kanskje det hjalp å senke skuldrene og tenke "ja ja, går det så går det" Har hatt en heller laber motivasjon til IPO og dens firkanta måte å trene og konkurrere på... Så vi får se, jeg lever i troen på å kunne ha det gøy samtidig som det blir resultater :-)

Problemet med figuranter ser også ut til å snu til det positive, nå har jeg ikke mindre enn tre stykker det er mulig å trene med. Jeg fortsetter i BT gruppa samtidig som det blir jevnlig treninger med Björn, det tror jeg ikke skal by på problemer siden de to jobber veldig likt med hund og har veldig like meninger om ting. Så ser det også ut til at vi får til noe i brukshundklubben en dag i uka. Luksus problem sier bare jeg :-) og det aller beste at alle tre figurerer på en måte jeg vil trene. Liker det!!!

Jeg begynner å bli litt svett i forhold til hva vi skal rekke i høst... Flere stevner, tur til Venke, tur til Koppang, besøk av familie og venner kombinert med mye trening! PHU... Men det går nok bra, nyter livet om dagen og da går alt ;-)
Denne uka blir det besøk ,men vi skal klare å presse inn noen treningsøkter også ;-) Og da skal jeg se om jeg klarer å få med meg kamera slik at det blir litt bilder igjen!




2 comments:

Stine said...

Dere er aktive om dagen! Med en som Aya er det sikkert en fordel :-)) Håper vi sees på klubben snart!

Havrevingens Aya said...

Ja nå er vi aktive. Det hjalp veldig på å bli ferdig med skolen i tillegg til at jeg har senket skuldrene og "bare" trener hund :-)
Håper også vi ses på klubben igjen snart! Hva med en økt på lørdag?