Tuesday, October 6, 2009

Brandfjell samling del 1. Aya.

På belger kurset i sommer var jeg så heldig å vinne hovedpremien, en uke på Sølen i stor hytte! Den var grei å vinne med den økonomien jeg har for tiden... Gått litt mye penger til bil i vår og sommer. Uka måtte brukes før april 2010, så da måtte det bli en høst tur! Det ble litt fram og tilbake for jeg ville ikke reise dit alene, men ha med meg hundevenner. Både dem og jeg hadde mye planer utover høsten, så til slutt satt vi igjen tre stykker som kunne i uke 39. Anne- Grethe, Anne Gry og meg. Etter vi hadde bestemt oss fant jeg ut at Brandfjell samlinga var flyttet fram til den uka også. Så jeg hørte med John om det var ok vi ble med dem litt, og det var det! Det var jo greit også for oss som hadde planer om å rundere, litt snøtt med tre stykker bare.

Anne Gry og jeg dro opp mandag 21. okt. Vi var innom både her og der på veien, så vi var ikke på Sølen før etter det var blitt mørkt. Der oppe var det nydelig vær og faktisk 12 varme grader :o) Ikke vanlig på Sølen i sept... Det lovet bra for resten av uka!

Tirsdag morgen kom Anne- Grethe opp, og vi dro ut i skogen. Vi ble først med sporgjengen ut på jordet, der Anne- Gry og jeg tråkket felt. Morro å se Johns Ibo gå spor, veldig bra! Halve dagen gikk med der på jordet før vi flyttet oss ned i Hølveien for rundering. Det ble en økt på oss begge, med gode figuranter. Udda begynner å gå som ei klokke, jeg syns hun går veldig bra og gjør sakene sine. Det er litt lite sprut, men hun gjør absolutt jobben sin. Sprut ble det først da det var Aya sin tur... men der går det kanskje litt vel fort. Hode og nese rekker ikke være med bena.
De andre komenterte også dette, så neste økt skulle vi gå bare på vinden og la jentene få gå rett i lek og ha det kjempe gøy.

Dagen etter blåste det heldigvis bra, slik at vi fikk gjennomført planene våre! Vi startet dagen på lydighetsbanen, der vi la vekt på møne og hinder. Begge hollender'ne gikk bra på begge deler. De andre trente RIK lydigheten. Så dro vi ut i skogen og det ble noen runder for oss begge på vinden. Det var veldig morro å se når det gikk opp for Aya at det er mulig å bruke nesen for å finne folk :o) Hun virket nesten litt overrasket den første gangen. Det var ikke mange figurantene hun fant før nesa var på fra hun kom ut av bilen. Kult!!!
Virket som Udda også fikk litt mer fart da hun fikk en slik oppgave, de syns jo det var veldig gøy å finne og så bare leke! Vi har vel kanskje glemt litt at dette skal være gøy også, så dette satte jentene pris på!

Torsdag startet også på lydighetsbanen. Alle fikk trent på det de trengte før vi delte oss i to, et lag på jordet og et i skogen. Det blåste også i dag, så jentene fikk igjen noen runder på vinden. I dag skjønte Aya mye bedre hva hun skulle og det var ikke vanskelig å se når hun hadde figen i nesa. Vinden forandrer seg veldig på Sølen og kan være forskjellig utover i terrenget. Så i dag fikk jeg virkelig sett at hun jobber opp mot vinden. Veldig morro å se og for en erfaring for Aya.

Fredag startet også på lydighetsbanen før skogen- I dag blir alle med ut i skogen for å hjelpe til som figuranter. Spor gjengen har også lyst på litt "rundering" Også i dag var værguden med oss. Herlig temperatur og vind! I dag blir det rundering og ikke patruljegang. Og jammen bruker Aya nesa som hun har lært! Det er så herlig å se og jeg kan nesten juble av glede, dette ser veldig bra ut!

Lørdag og snart slutt på uka :o( Hvorfor går slike herlige dager så fort? Nok engang starter vi på lydighetsbanen. Vi har gjennom hele uka fokusert på hinder, møne, apportering og lineføring. Dette fortsetter vi med i dag. Det går såpass bra at til og med jeg syns lydighet er gøy :o) Da alle har fått sitt deler vi oss igjen og vi drar ut i skogen. Det blir rundering i dag også, jeg syns Aya løser oppgaven bra og bruker vinden godt! Så målet med rundering denna uka er så godt som oppnådd!!! En velykket uke i skogen kan man si!

Søndag skal alle reise hjem, så det blir bare en økt på lydighetsbanen før vi pakker sammen og er klare for hjemreise.
Jeg vil takke alle sammen for en herlig uke :o) og takk for all hjelp! Det er alltid litt vemodig å reise fra Sølen siste gang før vinteren, men etter en slik uke lever en lenge på minnene og plutselig er det våren igjen!


Aya og meg. Her trener vi på å gå inn "porten". Skal si dere det er ikke bare bare... Fult fokus fra første skritt inn på gresset :o)


Aya over møne. Dette syns hun var gøy og kunne gjerne prøve seg uten kommando også.


Jooohoooo......


Aya over hinderet. Har slitt litt med å få henne høyt nok over, men lærte nå at hinderet må være høyt for at hun skal lære seg å satse riktig. Jeg har jo gjort motsatt, tenkt at hun må lære seg lavt før jeg bygger på. En lærer så lenge en lever!


Høyt hinder og ingen vegring eller toutch...


Til og med tilbake hopp uten problemer :o)


Klar for rundering. Dette er etter dagene med overvær og jeg er meget spent på hvordan dette ville gå! Jeg la merke til at hun satte på nesa fra bilen...


Fult fokus og nesa er på!


....og så drar det sorte lynet av gårde :o)

På vei inn etter å ha funnet figurant. Her merker jeg også iveren etter å komme seg til midtlinjen for et nytt slag.


1 comment:

Havrevingens Ambra ~ * Udda * said...

Hei du :-)
Er dette artikkelen som du skal sende til Hollender'n? :)
Tror det er 1. nov som er fristen...
Hvis du skal starte på "The Challenge" neste år så kommer Udda og jeg opp for å heie. :)