Thursday, October 22, 2009

Lydighetstrening, rundering og RIK- grunnkurs.

Dagene går og blir jammen fort til uker. Her har det gått veldig i ett med trening og jobb de siste tre ukene. Første uka hjemme etter høstsamling og utstilling ble det mye lydighet. Ja dere leser rett, jeg trente bare lydighet den uka. Jeg har endelig bestemt meg for å satse på RSP/RRP og da har jeg konkrete øvelser å trene på . Denne uka satte jeg fokus på lineføring, sitt u/marsj, innsitt og apport. Jeg syns lineføringen begynner å gå seg til, men vi trenger absolutt å trene mer! Sitt u/ marsj er vi helt i starten med. Prøver å finne "knappen" for en rask sitt, for det har Aya potensiale for å klare. Hun er jo så rask i alt annet. (hvertfall når det gjelder ting hun vil selv) Syns vi er inne på noe og håper det går seg til! På innsitt syns jeg fortsatt hun er litt langt fra meg, men det tror jeg kommer av at jeg alt for lenge har godtatt det og tenkt at det kommer seg. Ser ikke slik ut så da blir det litt å jobbe med, men men... På apporteringen har jeg lagt fokus på å sitte igjen med apport, ta opp og komme på innkalling, lineføring med apport og noen ganger over møne. Jeg har ikke kastet ut apporten, bare lagt den ut. Har hatt noen tester med å kaste og da kommer det fort jakt og urolig bitt. Så det får vi bare vente med!

Vi har også rundert endel de siste ukene. Der skal jeg si det går framover :o) Nå prøver vi på bæde det ene og andre. Noe går veldig bra, mens andre ting må vi jobbe litt mer med. Vi har prøvd oss på litt tom slag, jeg var veldig spent på hvordan hun ville løse det. Hadde ikke forundret meg om hun hadde løpt og sjekka hele løypa, for hun har jo lært at det er noen der. Men hun var flink og løp ut, bøyde av og kom inn på fløyta. Jeg ble imponert og trodde kanskje det kunne være nybegynner flaks :o) Men vi har hatt flere tom slag og hun er flink og gjør rett!

Passeringer har vi også prøvd oss på, det går slik passe greit. Noen ganger stopper ho og lurer litt, men hun finner ut av det selv og er jo egentlig ikke vanskelig å få ut. Det er vel noe som kommer med trening. Jeg har også prøvd å kjøre litt og pirke på henne. Det kan hun stusse litt på, men hun melder seg ikke ut av den grunn bare prøver igjen. Det er litt greit at hun lar seg pirke på uten å melde seg ut. Da har en litt å gå på da en trenger å rette opp ting.

De siste treningene har vi prøvd oss litt med fastbitt. Hun har det litt for travelt til å få med seg at bittet henger på henne, så det tar litt tid. Hun må få litt påminnelse på hvor det er. Ellers kan hun like gjerne i farten ta med seg en pinne eller konkle inn til meg. Dette tror jeg også kommer seg bare det går opp for henne hvor det bittet kommer fra. For dere skjønner at alt i runderingen går i en viss fart :o) så det er ikke lett å ha hodet med seg.

Helga 17- 18 okt. RIK- grunnkurs med Terje Hammerseng.
Denne helga satte vi nesa mot Hedmark og RIK- grunnkurs i Schäferhundklubben. Det skulle foregå på klubbens nye fine bane- Bransrudsletta. Skal si de har fått til en kjempe fin bane! Er bare å misunne og angre for en har flyttet fra dette.
Lørdag møtte vi opp på Bergset for teori og der ble vi fram til 1130. Da var det klart for offisiell åpning av den nye banen. Vi tok med oss det før vi begynte med det praktiske på banen. Alle skulle få prøve sine hunder og de 4 figurantene skulle få prøve seg så det tok tid før vi ble ferdige. Lærerrik dag, med endel venting...
Søndag ble det også litt teori på Bergset før vi kjørte ned på banen for praktisk arbeid. I dag skulle også alle få prøve sine hunder, og figurantene skulle få prøve seg på litt mer erfarne hunder. Det ble en lang dag også i dag, men i godt selskap er det greit!
Etter kurset har jeg tenkt mye på om jeg skal fortsette og er fortsatt veldig usikker... En trenger mye tid å trene og ikke minst et miljø med gode figuranter. Jeg kan veldig lite selv så det er ekstra viktig at figuranten kan hjelpe meg og ikke bare figurere.
Jeg fikk hverfall vite på kurset at det står ikke på hunden om jeg skal starte med IPO eller ikke. Aya har absolutt potensiale som de sa :o)
Aya biter i armen for første gang.

Sitt og hold fast!!!

Slik går det da jeg ikke er i andre enden av lina... Aya stikker avgårde med armen selv :o)

SLIPP!!!

2 comments:

Havrevingens Ambra ~ * Udda * said...

Kul IPO hund du har :)
Spørs om du får lov å være med noen å trene......;) De andre hundene vil jo se ut som noen sinker etter at Aya har vært i farta... :)

Havrevingens Aya said...

Ja er hun ikke kul? Det kler henne:o)
Er der problemet ligger, de tåler ikke konkurrase fra en hollender :o) Vi skal nok løse det problemet også tror jeg!