Tuesday, January 19, 2010

Lydighets trening på Evenrød

Da er vi kommet godt igang med det nye året og ti kryss i taket! For vi er kommet veldig godt igang med lydighetstrening også! Jeg er rent imponert over meg selv!!! Og Aya er kjempe fornøyd, for hun syns det begynner å bli morro! Og da liker jeg bedre å trene lydighet også.

Vi har konsentrert oss om ferdselsprøve øvelsene, for den har Anne Gry bestemt vi skal ta i mars. Så gjenstår det å se om vi er klare for det? Jeg syns det begynner å bli bra. Lineføringen kommer seg, men vi jobber veldig med å beholde kontakten for strekket vi skal gå er langt. Endringer i gangart er ikke noe problem. Sitt under marsj begynner å komme seg, men ønsker en litt raskere sitt. Må jobbe litt mer med den. Hun er trygg i øvelsen og det virker som det skal mye til før hun reiser seg. Dekk under marsj har vi ikke kommet noen vei med fordi vi jobber fortsatt med dekken, å få den rask og det er igjen litt før hun kobler komandoen, men det ser ut til at vi kan få en rask fin dekk bare øvelsen blir ferdig. Jeg har trent litt dekk og bli, men siden det er snø og kaldt har jeg ikke latt henne ligge så lenge. Ser ut til at hun er trygg og like sikker på dekk som sitt og det lover bra! Nå mangler det bare å få lagt på tiden og skudd. Og selvfølgelig teste henne ut med div forstyrrelser, litt på kanten til hva hun skal tåle.

I tillegg til ferdselsprøven har vi som mål å klare IPO 1 i løpet av sommer/tidlig høst. Så vi har også jobbet endel med rundering på skjulene. Det tok faktisk litt tid før hun koblet dette, men jeg er litt egen og ville bruke samme kommando som ute i skogen. Og siden skogen ligger inntil banen begynte hun å kikke ut der da vi stilte opp og på kommandoen stakk hun rett og slett til skogs de første gangene. Det hjalp utrolig på at jeg løp rundt skjulet først, det skapte litt spenning om hva som kunne skjule seg bak :o) Så nå har vi kommet et stykke på vei og runderer to skjul! Så da er det bare å befeste det og gjøre treningen litt variert slik at hun må følge med på mine kommandoer og dirigeringer! Skjønner ikke helt, men hun elkser å rundere på dem. Det er vel fordi hun får løpe som en gal...

Vi har også jobbet veldig med halsen. Måten jeg fikk fram halsen på endte med at hun tilbø hals så fort hun ikke helt skjønte hva jeg ville... Hadde en tendens til å få sitt m/ hals, dekk m/ hals osv. Nå har jeg kun hatt fokus på at hun skal halse på andre og da har hun ikke så lett for å halse i andre øvelser. De siste treningene har hun halset på fig på kommandoen runder. Jeg kan ikke si meg annet enn fornøyd og gleder meg til videre treninger på klubben :o)


Aya runderer på skjulene.

Ei som syns jeg er litt treg med belønningen... (bildene er tatt av Nina, tusen takk for jeg fikk bruke dem)

2 comments:

Nina Andersen said...

Det var da voldsomt så flink du har vært til å blogge nå da. Det er ikke vansklig å se at Aya elsker å rundere. Og det er nok fordi at ho får løpe. Har jo konstant "løpetid" den jenta der. Tjihi!

Havrevingens Aya said...

Skipper tak, tror jeg det heter :o) Får liksom ikke tid til å blogge etterhver, og da blir det slik.
Ja ho er ikke vond å be om det er snakk om å løpe. Kanskje vi skal trene og starte på løpskonkurranser sammen med greyhound? Det hadde hun likt!