Wednesday, August 11, 2010

HH Läger



Tre bilder av Aya på lägeret. Jeg fikk ikke tatt så mye bilder, men heldigvis fått mange fine av Venke. Da ble det et problem hvilke av dem jeg skulle plukke ut til bloggen. Jeg klarte ikke bestemme meg så jeg lagde et HH album på hjemme siden med masse bilder av fine hunder!!!

Onsdag 28. juli satt vi oss i bilen med Filipstad og Hollender läger som mål. Jeg har gledet meg veldig til denne samlingen. Det kryr ikke av hollendere her hjemme og det har vært et savn å få trene sammen med og se flere av rasen. I fjor hadde jeg ikke mulighet til å være med så jeg har ventet lenge!!!

Opplegget for lägeret er oppmøte onsdag og så trening torsdag til og med søndag. Vi skulle ligge over i klubbhuset til Filipstads brukshund klubb. Det var en typisk svensk rød stue med utrolig fine lydighetsbaner og litt skog utenfor. En slik klubb vil jeg også være med i!

Onsdag skinte solen da vi kom til Filipstad og Inga tok vel imot oss. Det var kommet litt folk og flere strømmet på utover dagen og kvelden. Det var veldig morro å møte folk man skriver med eller leser om og ikke minst få se deres hunder "in live". Om jeg ikke har regnet helt feil så ble det tilsammen mellom 35 og 40 stk på disse dagene. Ikke lett å holde tellingen med nye folk og hunder da noen kom og andre dro. Men uansett ble det et stort läger.

Tordag var første dag med trening og vi delte oss inn etter hva vil ville trene på. Kan ikke klage på utvalget for vi hadde mye å velge i! Spor i skog og på jorde, rundering, felt, lydighet (både LP, bruks og RIK), rundering på bane og barmarksdrag. Værmeldingen så ikke lovende ut for disse dagene. Torsdagen startet bra, men så etter lunsj åpnet himmlen seg og en fikk virkelig testet regnklærne sine!!!
For min del var det viktigst å få gått spor på jordet. Og det var ekstra morro at kennel mamma Venke var med første dagen for å se og hjelpe :o) Vi hadde så mye jorder vi bare ville å gå spor på så det var ikke vanskelig å legge oppgaver selv om vi var mange. Den første dagen så det ut som alle hundene hadde et spesielt annlegg for spor, veldig morro å se så mange gode sporhunder! Her det bare å jobbe på for om alt klaffer så er det ingen som slår oss ;o)

Jordene var nyslått og jeg gikk i fella igjen. Det første sporet ble liggende litt lenge og da ble det vanskelig. Men vi rettet opp det med å gå flere. Tiden går fort og da en skal ha med seg alt går det slik noen ganger, men ingen skade skjedd...

Det ble også jordespor på oss fredag og lørdag. Med tips og hjelp fra Venke første dag syns jeg vi kom oss flere skritt framover! Aya gikk spor med gjenstander, buer, vinkler i et akseptabelt tempo. Jeg er så stolt av min lille sorte :o) Vi prøvde oss også på grus og asfalt, ingen enkel opppgave, men hun løste det. Så vi får bare fortsette, og nå har jeg virkelig troa på at dette skal bli bra!
Lørdag etter lunsj hadde vi to IPO fig til rådighet noen timer og alle som ville fikk kjørt en økt!
Etter vår økt fikk vi mye tips og hjelp av Towa og Fredrik. Tusen takk, det kommer godt med!

Søndag ble vi med på runderingslaget. Jeg tok en råsjanse og startet nesten der vi avssluttet i fjor. Og Aya hadde ikke glemt og overrasket meg faktisk! Noe hadde modnet siden sist, mens andre ting gikk litt fort for hodet. Siden dette gikk så bra satser vi på å få trent litt mer rundering og jeg har vært inne på terminlista og funnet to stevner jeg skal melde på! Føler litt for å starte nå, men gr C er vi ikke i mål med så da får det bli RRP i stede :o)

På kveldene (og utover natta) hadde vi det super sosialt hele gjengen. Enten grillet vi eller bestilte oss mat sammen. Det ble mye hunde snakk, både om trening, avl og oppdrett av vår "lille" rase. Jeg er ikke oppdattert, men veldig morro å høre og bli bedre kjent med rasen.

Det var nesten bare korthår hollendere på lägeret. Veldig mange fra Havrevingen, prøver å oppsummere og tror det var fra P, Q, T, A, B, C, D og E kullene der. Så det var alt fra godt voksne til E kullet på 4 mnd :o) Det var virkelig mye fine hunder å nyte!!!

Venke kunne også fortelle at hun har funnet hannhund til Aya. Om det ikke skjer noe spesielt/endringer så blir det kull på henne til neste sommer. Gleder meg veldig til det, men gruer meg til hun skal være bort i 10 uker.... men men det får vi glemme nå og ta det da det kommer. Jeg vil ikke røpe mer om denne parringen før det nærmer seg og helt sikkert. Ellers kommer det sikkert på Kennel Havrevingens sine sider etterhvert også.

Jeg vil takke alle sammen for noen herlige dager i Filipstad!!! Spesielt til Inga som har ordnet med alt! Vi kommer gjerne tilbake neste år!

No comments: