Friday, August 20, 2010

Hollender spesial, trening og slutt på ferien

Dette bilde sier mye om ferien min i år! Har virkelig fått testet regnklærne, de holder mål og jeg er ikke i tvil hva jeg skal kjøpe neste gang :o) Det er litt vemodig at ferien er slutt, jeg skulle så gjerne hatt flere uker til hundetrening og ikke minst fått noen dager med fint vær! Men været og ferieslutt får en ikke gjort noe med, så da er det bare å komme seg i gang med hverdagen igjen. Jeg trøster meg med å ha noen dager tilgode så det blir nok en uke på Sølen i høst :o) Det hører med og kan ikke droppes i år heller!

Fredag 13. aug var det duket for årets Hollender spesial utstilling. Vi skulle debutere i Champion klassen og konkurrere mot søster Udda.
Det var påmeldings rekord i år (21 hunder) og alle tre hårlagene var representert, morro! Og det var flere svensker som hadde tatt turen over grensen til oss. Utstillingen skulle være på idylliske Ramton Camping litt utenfor Oslo. Mange av dem som stilte hos oss skulle videre på den store utstillingen på Bjerke lørdag og søndag.

For vår del ble det en heller kort oppvisning i ringen... Aya fikk en ren rød sløyfe, men kjempe bra kritikk. (den kan leses på hjemmesiden) Hun var så godt som helt ned røytet og så veldig skranglete og tynn ut. Slik er det, en kan ikke være like vakker alltid.
Så vi ble slått ut av søster Udda, hun gjorde rent bord og ble BIR. Gratulerer til dem! BIM og med Cert ble Freak Le Chics Alkazam.
Towa's Havrevingens Qaala fikk også Cert i åpen kl og dermed er Vidunder hunden også Norsk Utstillings Champion. Da har hun faktisk 4 championater :o) Venter spent for jeg tror ikke det er slutt med dette ;o)

På langhårs siden var det Aspehaugens Alfa Archo som ble BIR, BIM ble Aspehaugens Bravo Take It Easy.

Av de strihårede var det Roughrags Faust som ble BIR.

BIS 1 ble Roughrags Faust, BIS 2 ble Aspehaugens Alfa Archo og BIS 3 ble Havrevingens Ambra.

Legger ut resultatene i sin helhet for dem som er spesielt interessert :o)

Navn KLASSE Resultat Eier
Arko VD Wolfssklauw (KH) Åpen 1 kval, 2 konk Towa Lindh
Freak Le Chics Alakazam (KH) Åpen 1kval, 1konk, CK, CERT, 1BHK, BIM Emma Norin
Havrevingens Qaala (KH) Åpen 1 kval, 1 konk, CK, CERT, 2BTK Towa Lindh
Havrevingens Ambra (KH) Champ 1kval, 1konk, CK, 1BTK, BIR, BIS 3 Anne Gry Øyeflaten
Havrevingens Aya (KH) Champ 1 kval, 2 konk Elin Anett Hagen
Oma's Paerla VH Eigen Land (LH) Unghd 1kval, 2 konk Ann-Cathrin Sved
Trontoppen's Chicco (LH) Unghd 1kval, 1 konk, HP Hilde Garberg
Aspehaugens Bravo Araq (LH) Åpen 2 kval Roar Lundeby
Happy Workmate's Compiz (LH) Åpen 1kval, 1konk, CK, CERT, 3BHK Aina Brynildsen
Aspehaugens Alfa Archo (LH) Champ 1kval, 1konk, CK, 1BHK, BIR, BIS 2 Ann-Cathrin Sved
Happy Workmate's Chivas (LH) Champ 1 kval, 3 konk, CK, 4BHK Mille Harmstad
Happy Workmate's Exquis Beau (LH) Champ 1kval, 2konk, CK, 2BHK Thomas Andreassen
Aspehaugens Bravo Carmen (LH) Åpen 1kval, 1 konk. Marit Forbord
Aspehaugens Alfa Alfa (LH) Champ 1kval, 2 konk Ann-Cathrin Sved
Aspehaugens Bravo Take It Easy (LH) Champ 1kval, 1konk, CK, 1BTK, BIM Ann-Cathrin Sved
Aspehaugens (LH) Oppd HP Ann-Cathrin Sved
Roughrags Faust (SH) Champ 1kval, 1konk, CK, 1BHK, BIR, BIS Monica Ehn
Suus Ruigjekker (SH) Junior 1kval, 1konk Monica Ehn
Pokenas Sweet Solo Surprise (SH) Åpen 1kval,1konk Mary Kasten
Roughrags Filippa (SH) Åpen 1kval, 2konk Mary Kasten

Gratulerer så mye til alle sammen! Håper vi ses også til neste år!

Min skjønne lille Aya :o)

Det er ikke blitt så mye trening etter vi kom hjem. Jeg har hatt besøk noen dager og holdt på med litt andre ting også. Tror det var greit med noen dagers pause også, for hundene har vært relativt rolige her. Jeg har funnet fram sykklen igjen og lovet meg selv at vi skal bruke den flittig til snøen kommer. Det er blitt sykkeltur nesten hver dag og Aya syns det begynner å bli gøy! Hun er helt topp å sykle med, for hun drar ikke, men traver lett ved siden av. Første hunden jeg ikke må tviholde på bremsen når vi sykler.

Det er blitt noen få spor. Jeg syns det ser bra ut når det gjelder både tempo, gjenstander og nøyaktigheten. Vi må fortsette med vinkler for der roter hun fortsatt litt. Jeg er sikker på hun vet hvor sporet vinkler, men hun skal ha med seg alt og bare må sjekke ut de andre rettningene også :o) Vi får bare trene mer og kanskje vi blir enige når det gjelder vinkler også?

I dag har vi gjort litt av alt. Prøvde meg på hele lydighets programmet (-hinder og møne) Er enda litt igjen til vi er helt "der", men jeg syns Aya er flink og hun går bra selv om det ikke kommer belønning mellom øvelsene.
Vi har også trent på hold ordentlig fast og ikke tygg på felt gjennstandene. Tror jeg har funnet en fin løsning der + at jeg tok tipset fra Oddmund om å varriere når hun skal avlevere. Virker allerede som det har effekt, så det fortsetter vi med både på felt gjenstander og appoerteringen :o)
Det ble også et spor i dag, på ganske nyslått fotballbane... Det ble litt vanskelig, men YES :o) Aya ble bare mer nøye og gikk rolig for å få med seg alt. Det var flere gjenstander (små), vinkler og buer. Gresset irriterte nesa for på slutten gikk hun nesten bare å nøs, så neste gang skal jeg være snill å gå et sted det ikke er nyslått!

Tror jeg kan ha nevnt det før...? men jeg har verdens herligste hund. Elsker den lille Aya'n min :o)

No comments: