Thursday, November 27, 2008

Oppsumering fra de siste tre uker...

Vi trener lineføring. Det begynner å komme seg litt nå. Jeg har g ått tilbake til min gamle metode for den kan jeg! Aya begynner å skjønne at vi skal ha kontakt både da vi går og har holdt. Har begynt å trene litt momenter også. Det syns jeg er morro, pirke litt...

Den 23. nov. var vi på utstilling i Vikingerskipet. Og der hadde de et fint dekken som passet Aya veldig bra! Dette skal brukes da det er kaldt på tur.

Da er det blitt 28. nov. og jeg har vært sløv med oppdatering den siste tiden. Det betyr ikke at vi har tatt fri fra trening... Her går alt bare bra! Aya har ingen mèn etter skaden og er i full trening igjen. Kennelhosten er over. Bare Oliver som fikk et lite tilbakefall og hostet noen dager etter de egentlig var bra. Xzita ble ikke smittet denne gangen :-) Så nå er alle i huset "fit for fight"!!!

I uke 46 var vi på Evenrød å trente flere ganger. Det ble litt felt og lydighet. Aya har begynt å skjønne hva felt er og syns det er morro. Hun begynner å få litt tendens til å ville ha gjenstandene selv, så det er på tide å trene avleveringer! Jeg syns felt er veldig morro og trener det mye. Syns det er unødvendig å miste mye poeng på øvelsen. Så Aya blir nok en god felt hund etterhvert. Hun trenger litt mer mengde trening i forhøld til søket og det å holde seg i feltet, ikke bli med vinden for langt ut. Hun er en oppvakt hund og skal ha med seg alt! Så er hun først ute av feltet kan hun like gjerne ta seg en runde for å sjekke litt, kan finne noe spennende vet du...

Vi har også hatt en dag med runderingstrening på Evenrød, det ble en dag med litt blanda følelser. Vi hadde god vind, men i slikt terreng kommer den fra alle kanter... Det ble nå søk på et vis, men ikke helt slik jeg hadde tenkt meg. Vi tråkket ikke over, men lærte av det... Ikke fordi hundene valgte spor, men da hadde vi sett litt mer hvordan terrenget så ut utover. Vanskelig å se det framidtlinjen! Man lærer så lenge en lever sier jeg :-)

Uke 47 er det halv uke med jobb og halv med Koppangstur! Tirsdagen er Anne- Gry, jeg og hundene ute å trener felt. Det blir en kort, men god økt før jobb. Aya jobber bra i feltet og hun begynner å bruke nesa si litt bedre! Men hun har veldig fart i bena og liker å løpe rundt, men erfarer at om hun får gjenstand tar hun seg tid til å hente den!
Tordagen reiser vi til Koppang. Da kommer vi akkurat fram til deres trening. Det blir en kort økt med lydighet i kalden, det er nemelig litt snø og - 8 grader der. Aya og Oliver får hilse på sine venner fra Koppang igjen og det var gøy kan du tro!

Fredag blir vi med Anne- Grethe og Stegg på fjelltur. Vi kjører helt opp på snaufjellet i håp om at Stegg skal finne fugl. Der er der - 7 grader og veldig vind. Godt med varme og vindtette klær! Aya liker ikke vinden mer enn slik passe og jeg tror hun syns det er litt kaldt. Vi skulle hatt et dekken til å gå tur med! (se bilde over) Vi går ca en mil og hundene går litt i bånd og får løpe litt løs, de har det som plommen i egget! Tror vi alle er litt glade da vi endelig ser bilen igjen, og jeg tror vi ble veldig slitne alle sammen! Men det var veldig godt å komme hjem, fyre i ovnen og sette seg ned å slappe av!

Lørdag hadde vi planlagt trening på Evenstad. Det er som sagt kommet litt snø på Koppang, men på Evenstad er det alltid litt mindre. Her er det fult mulig å trene litt rundering og felt. Og vi har et stort jorde å gå lydighet på! Vi møtes kl 11, begynner økta med bål og en kaffe. Lenge siden jeg har møtt og trent med jentene så det er morro å skravle litt også. Vi skravler og holder varmen rundt bålet før vi tråkker runderingsløypa. Guro vil gå litt patruljegang med Aisa, jeg skal ha noen runderingsslag, Anne- Grethe skal ikke annet enn ha med Stegg å tråkke (han stikker nemlig bare av, enten etter fugl eller hjort...) og Monica skal bare trene lydighet. Stegg, Embla og Oliver er med å tråkker. Embla er Monicas "lille" frøken, ei new foundlands tispe på 4 mnd. Altså en stor sort ulldott:-) ( håper du tilgir meg den Monica...?) Vi har en veldig vellykket økt med rundering, det er bra vind og hun jobber veldig på lag med den! Det er godt å se at hun bruker nesa så bra og ikke bare bena. Dagen avsluttes med en god tur løs rundt på jordet, der de begge får lange ut og løpe, løpe, løpe....

Søndag er det tidlig opp og til Hamar, Vikingerskipet, på utstilling. Oliver skal stilles, sheltien starter kl 0900 og han er hund nr 25 av ca 80. Anne- Grethe og Guro har også valgt å ta turen til Hamar sammen med oss og vi kjører i følge ned. Vi er på Hamar ca 0830 og får parkert ikke så aller værst langt fra "skipet". Inne er det som vanlig masse hunder og folk... Mye rart å se på! Aya blir bare luftet og bli kledd på for å sitte igjen i bilen. Det holder med en hund om gangen, og i dag har jeg med bare bur til Oliver. Vi blir ikke sittende å vente så veldig lenge før vi skal i ringen. Som forventet ryker vi ut med blått. Oliver har ikke fått igjen noe særlig med pels. Og i kritikken står det at han i dag mangler "cout", men ellers er kritikken bra! Han er ikke veldig med i ringen i dag, men vi har fått mer treing og jeg må ta meg litt i nakken og trene mer hjemme. For da han får igjen pels skal vi gjøre det BRA!!!

Aya får lov til å bli med inn på litt miljøtrening. I dag bryr hun seg ikke noe særlig om de store hundene, men derimot han som prater i høytaleren er skummel!!! Fy a meg, prate så høyt og ikkr være synlig... Hun har en skikkelig reaksjon på den "mannen", men plutselig er han glemt for da skjer det noe annet spennende... Er ikke lenge jeg orker å være inne med henne. Hun er jo høyt og lavt, nesten på en gang... Skal hilse på alle, prøver å stjele godbiter fra bodene, barn med pølser er veldig utsatt... Så vi er borte å prøver dekken, kjøper det og forsvinner ut igjen. Så er det bare å si hadet til jentene og sette nesa mot Fredrikstad igjen....


1 comment:

Anonymous said...

Hej Elin!!
Va kul att du hörde av dig. Det är så kul å höra i från Ninjas valpar!
Aya ser riktigt fin ut, men hon ser ganska stor ut.. eller?
Har länkat till dig från min sida. Hoppas det är ok.
Å jag är alldeles säkert att ni kommer nå toppen!!
Vore jätte skoj å ses nån gång framöver. Bor du och Anne på samma ställe?
Vi hörs!
Towa m hundar