Sunday, July 26, 2009

Endelig MH!!!

Torsdag 23. juli var det endelig klart for MH. Jeg hadde klart å bytte og ordne med vakter på jobb slik at jeg kunne reise ned til Venke på onsdag. Det var oppmøte på Varberg BHK kl 0800 torsdag morgen, og jeg så ikke helt for meg en fin dag der om jeg måtte ta natta til hjelp for å kjøre ned.

Anne- Gry kjørte avgårde litt før oss, men vi tok henne igjen, ikke langt inne i Sverige. Så vi kjørte sammen ned til Venke. Vi kom dit ca 21 og ble møtt av masse biler i gården og mye hunder. Towa og Fredrik med sine 4 hunder skulle også overnatte. Og så hadde Venke besøk av en venninne. Det var veldig hyggelig å endelig møte Towa, den energiske bloggskriveren som oppnår fremragende resultater med sine hunder i bruks og LP. (Kennel Brindle)

Det som var igjen av onsdag kveld gikk med til å snakke hund og se på Venkes B- kull valper som da nærmet seg 8 uker. Det skal jeg love dere var små pirajaer! Det var med nød og neppe en kom seg hel ut av hvalpegården. Denne gjengen med valper (1 tispe og 6 hanner) jobbet veldig godt i flokk på våre ben, bukser, jakker, fingre....osv.... Eller de sløss om filler og leker seg i mellom. Tøffe typer! Ayas kull var mer typer til å utforske verden rundt i hagen og de gjorde det veldig på egenhånd, det løp valper i alle retninger. Dessverre var det blitt litt for mørk til å ta bilder av dem, men jeg håper Anne- Gry fikk tatt noen på torsdagen så jeg kan legge ut bilder av piraja kullet her :o)

Tordag morgen var det opp tidlig og gjøre seg klar for å reise til Varberg. Det var bare 20 minutters kjøring fra Venke, helt overkommelig!
Alle i kullet møtte opp og vi valgte startrekkefølge. Aya og jeg skulle inn som hund nr. 5. Jeg har aldri vært med på MH før og syns det var greit å se noen hunder først, så det passet oss med nr. 5. Ettersom vi kom gjennom med hundene tenkte jeg, fy f...n så bra! Og hjelp det må bli en nedtur da vi skal i ilden... Men det gikk mye bedre enn jeg hadde forventet! Eller det er vel bare jeg som har fått for meg at Aya reagerer på mye rart om dagen, ser "spøkelser" både her og der, men hun avreagerer på alt med lite hjelp fra meg og det er vel ikke ille? Hun er jo egentlig ikke gamle jenta eller.


Nedenfor er resultatet fra MH'n. Klikk på bilde for å kunne lese.
Jeg prøvde å skanne baksiden av skjemaet, men det ble for lite og uleselig. Så da skriver jeg ned det som står der det ble krysset på hennes skjema.

1 a Kontakt, Hälsning: Tar kontakt själv eller besvarer kontaktbesøk.
1 b Kontakt, samarbete:Føljer med villigt. Engagerar sig i testledaren.
1 c Kontakt, hantering: Accepterar. Svarar med kontaktbeteende.

2 a Lek, leklust: Startar mycet snabbt, leker mycet aktivt.
2 b Lek, gripande: Griper direkt med hele munnen.
2 c Lek, gripande og drakamp: Griper direkt med hela munnen, drar emot, rycker, alt. ruskar- även under passiva delen- tills testledaren släpper.

3 a Förföljande: Starter inte.
3 b Gripande: Noncalerar föremålet. Alt. sringer inte fram.

4 Aktivitet: Är uppmerksam med ökad aktivitet eller oro efter hand.

5 a Avst. lek, intresse: Intresseard. Vill iväg. Ensaka startförsök.
5 b Avst. lek, hot/agg: Visar inga hotbeteenden.
5 c avst. lek, nyfikenhet: Går fram direkt till figuranten utan hjälp.
5 d Avst. lek, leklust: Griper direkt. Drar emot, släpper inte.
5 e Avst. lek, samarbete: Är aktiv med figuranen när denne är aktiv.

6 a Överraskn, rädsla: Gör undanmanöver utan at vända bort blicken.
6 b Överraskn, hot/ agg: Visar flere hotbeteenden under längre tid.
6 c Överraskn, nyfikenhet år fram till overallen när föreren står bredvid.
6 d Överraskn, kvarstående intresse: Ingen tempoförändring eller undamanöver.
6 e Överraskn, rädsla: Visar inget intresse.

7 a Ljudkänsl, rädsla: Gör undanmanöver utan att vända bort blicken.
7 b Ljudkänsl, nyfikenhet: Går fram till skamlet när föraren står bredvid.
7 c Ljudkänsl, kvarstående rädsla: Liten båge eller tempoväxling vid någon av passagerna.
7 d Ljudkäns, kvarstående intresse: Visar inget intresse.

8 a Spöken, hot/agg: Visar flera hotbeteebdeb och nogon attack.
8 b Spöken, kontroll: Kontrollerar och/ eller handlar mot bådaspökena. Korte avbrott.
8 c Spöken, Rädsla: Uppehåller sig i huvedsak bakom föreren. Växlar mellan flyktstart och kontroll.
8 d Spöken, nyfikenhet: Går fram till fig. utan hjälp.
8 e Spöken, kontakttagande med fig. i spökdräkt: Tar själv kontakt med figuranten.

9 a Lek 2, leklust: Startar mycket snabbt, leker mycket aktivt.
9 b Lek 2, gripande: Griper direkt med hela munnem.

10 Skott: Visar ingen berördlhet. Snabb kontroll och sedan helt oberörd.

Dette kan en vel være fornøyd med eller?
Jeg vil takke Venke for en herlig dag med kjempe god dommer og testleder! Veldig bra at alle kom og veldig morro å se alle søsken. Håper vi kan møtes igjen en gang senere!

2 comments:

Havrevingens Ambra ~ * Udda * said...

Yippie! Endelig oppdatering! :-)
Lille Aya klarte seg kjempefint på MH'n hun, akkurat som resten av søskenflokken!

Men, jeg stusser litt på det lille jakt-byttet, for jeg var sikker på at Aya startet og slo seg i trinsene på første forsøk? Vel, vel - uansett, jakt finnes det i henne hvertfall. :-)
(Selv om det ikke vises i denne protokollen)

Aya & Udda sine respektive eiere titter kanskje inn her, så da passer jeg på å takke alle for for en fin dag i et jæ*lig vær. Herlig at alle kom!!! :-)
Men, været gjorde dessverre sitt til at bilde-fangsten ikke ble den beste. :-(
(Det regnet i bøttevis, sideveis, i fall noen lurer på hva som var feil med været)

Når det gjelder piraya kullet (B-kullet til Havrevingen) så har jeg ikke tatt bilder av de heller.... :-(

Havrevingens Aya said...

Ja nå har jeg vært flink vel? Er enig i at blogger som ikke blir oppdattert er kjedelige!

Det var 8 veldig gode hunder på MH etter min mening!!!

Aya startet 1. gang på lille bytte jakten, hun startet tom fra to ben... Kom fram til filla og da hørte jeg en lyd, men skjønte ikke hva det var før Udda gjorde det samme. Hun slo seg nok og lærte at den filla løper jeg ikke etter en gang til... Og lur som hun var utnyttet hun det og tok seg heller en grey hound runde ;o) Men spiller ingen rolle for jeg vet jo hvor stor jaktlysten er.

Veldig dumt det ikke ble flere bilder av B- kullet, men men... Jeg fikk noen mørke og får trøste meg med dem!