Monday, April 12, 2010

Nå er våren her og snart er det sommer :o)

Uka etter påske gikk med til mye lesing. Onsdag dro jeg til Koppang for å ha bilen på verksted. Planen var å sitte hjemme å lese mest mulig, men jeg klarte ikke annet enn å trene litt med Anne Grethe. Jeg har savnet treningene med henne siden jeg flyttet og det er alltid så hyggelig å komme oppover å få noen dager i skogen med henne :o)
Torsdag morgen var jeg oppe tidlig og kjørte bilen på auto'n, hjem for å lese litt og ordne meg til trening. Siden jeg ikke hadde bil kom Anne Grethe å hentet meg. For en service :o) Monica ble også med på trening i dag.
Det var igjen mye snø på Koppang, så en kunne ikke utfolde seg i skogen. Vi delte så godt vi kunne på det terrenget som var. Viktigste for meg når jeg hadde hjelp av Anne Grethe var å få noen tips til hvordan jeg skulle fortsette med sporet, dekkmarkering og skudd!

Jeg gikk ut et par "pølse spor" så Anne Grethe fikk se, hun var enig med meg om at det går for fort og at det må noen grep til å endre det! Vi fikk endel skudd både på fri ved fot og i dekk, ikke helt fornøyd, men det kommer seg. Anne Grethe viste meg litt hvordan hun har lært inn dekkmarkering med sine hunder. Hun prøvde også på Aya og det ser ut til å bli måten å gjøre det med henne også! Så da har vi løst to problemer og må jobbe oss mot målet!

Fredagen ble det også litt trening. Da prøvde vi ut litt hvordan jobbe videre med sporet og resultatet ble to depoer med pølse og bare noen meter spor mellom. Det ser ut til å virke på Aya, for hun roet helt ned og hadde tid til å spise hver eneste lille bit! Hun jobber med nesa helt ned i bakken og en hører det "smeller" i nesa når hun søker. Håper hun fortsetter det dype søket og tar seg så god tid i sporet når vi begynner med det igjen! Hun har jo hatt en fint og dypt søk i skogen også, men ikke som dette :o)


Lørdagen var det knall vær og jeg satt på verandaen med bøkene hele dagen. Kan ikke annet enn si det var deilig! Dette er et av tre rådyr som kom gående på veien utenfor huset. Hundene ble helt gale, men det så ikke ut til å skremme dem.


Dette er Kennel Bjørnulvs nye avelstispe Delta. Hun var den eneste som fikk en sløv fotograf til å finne fram kamera denne søndagen. Fotografen skal ta seg sammen og lover flere bilder på neste samling!!!

Søndagen var det nok engang klart for IPO samling. Denne helga måtte jeg droppe lørdagen til fordel for bøkene og gledet meg da ekstra til søndagen! Det var knall vær og samlingen var blitt flyttet fra den bløte banen i Ski til et industri område med tørr plen i Langhus. Det var deilig å kunne trene på tørr gressmatte igjen!
Så hvordan gikk treningen.... Tja hva skal jeg si, Aya tar fortsatt innersvingen på både meg og Bjørn, men vi klarer da å ordne opp litt :o) Syns lydigheten slett ikke var værst, men må få gjort noe med at hun tyvstarter på enkelte ting. Jeg vet hun gjør det og er klar for å stoppe henne, men det sorte lynet er for rask for meg gitt... Dette er ikke store problemer, men hun kan ikke få løsninger på det for da kommer hun til å styre hele prøven selv! Vi satte sammen momentene mer enn sist og det ser ut til å bli veldig bra! Gleder meg egentlig til å gå opp til prøve og virkelig se hvordan det fungerer!
Kristian skulle prøve seg som fig på flere hunder og da ble Aya litt småkjekk og prøvde seg på å droppe bevåkning i skjulet. Syns Kristian ordnet opp bra der og Aya forsto at det samme gjalt selv om det var en annen fig. Kristian hadde en fin kommentar da Aya satt i armen på flukten "jeg kjenner ikke om hun henger i armen eller ikke, hun veier jo ikke noe" (dette etter å ha figurert for hannhunder med dobbel vekt)

Vi ble ferige i "normal" tid denne søndagen og kunne kommet hjem ganske tidlig, men vi var noen som ville utnytte oss av det fine været og ble igjen for å trene mer. Alle hadde en økt med lydighet også ble det litt skravling. Jeg fikk igjen trent med skudd og Gro så problemet mitt på dekken og kom med en genial løsning! Aya er overhodet ikke berørt av skuddet, men girer seg litt opp og har en forventning på at noe skjer. Dette har kommet etter vi begynte med IPO og jeg tror hun kobler skuddet og pisken litt sammen... Også er jeg veldig redd for dette skal utvikle seg til at hun blir berørt, siden jeg har hatt hund med slike problemer, og derfor klarer ikke jeg helt å slappe av heller. Løsningen ble at jeg sto så avslappet som mulig, Gro snakket med meg for å avlede meg mens Aya lå i dekk og Jon Arne skjøt. Skal si det hadde effekt for Aya rørte ikke på ørene engang! Jippi, håper dette var det som skulle til og at vi nå bare kan fortsette å trene utholdenheten i dekken uavhengi om det skytes eller ikke. Stor takk til Gro!!! Bare å komme til Fredrikstad på trenigng! (kan tilby jorder, skog og ferske reker! )

Nå blir det noen dager uten trening igjen, men vi skal trene på litt depotspor hver dag her hjemme. Det krever ikke mye, men kan gi store resultater! Ellers blir det en spennende tid framover på mange områder! Vi har våre planer og venter på "gode resultater"!

Udda og Anne Gry har vært aktive i helgen. Gratulerer med vel gjennomgørt LP 2 og opprykk til B i spor!!! Vi kommer snart etter ;o)

4 comments:

Havrevingens Ambra ~ * Udda * said...

Oj, så effektive dere har vært! Inmari bra at du har fått så mye tips som passer! :)
Bilder vil vi ha mer av! :)

Havrevingens Aya said...

Dere har vel også vært effektive :o) Ja vi er fornøyde med treningene de siste dagene. Ble korte økter, men gjør ikke noe det da det kommer noe godt ut av dem!

Bilder kommer, skal ta meg sammen. Bare ikke så lett å ta bilder da en trener selv :o)

Nina Andersen said...

Aktiv helg for dere også ser jeg. Finnes ikke noe bedre enn en helg med hund, hund og hund. Hehehe.
Nei Elin skal vi våge og slippe AG og Udda noe særlig lenger foran før vi starter selv også? Hehehe. Ho begynner og få et stort forsprang. Tjihi.

Havrevingens Aya said...

Ja det er deilig med fint vær og hund, hund og hund... :o)
Vet ikke helt hvordan vi skal stoppe ho? Men vi kan ikke slippe ho noe lenger fra oss eller... Så vi får vel kanskje bare brette opp arma og trå til?