Sunday, January 25, 2009

Nok en oppsummering fra flere treninger.

Ja ja, da er jeg her igjen. Kan vel ikke beskyldes for å oppdatere ofte. Har gått i ett den siste tiden, og det blir liksom ikke noe av å sette seg ned å skrive her. Det positive er at det har vært mye trening. Både rundering og lydighet!

Vi er så heldige å få være med Øyvind å lære oss system i rundering. Vi trener på jordet og jeg skal prøve å forklare hva vi holder på med…
Her er ikke poenget at hundene skal bruke nesa og finne folk, men vi trener på systemet for å få en pen rundering og samarbeidet til fører og hund teller mye. Som skrevet trener vi ute på jordet og hundene får se alt. Vi bruker noen skjermer å gjemme oss litt bak. Kan vel si de er en mindre utgave av dem som brukes i IPO, og så er de hjemmelaget. De settes ut på forhånd, så samme måte som på en IPO bane. Slik at det blir et runderingsmønster. Det settes ut en og en fig. som hunden får se går ut. Til og begynne med kan en oppleve at det blir litt mye for hunden og de girer seg litt opp, men har erfart med Aya nå at det går faktisk over og hun er blitt mer fokusert! Da fig. setter seg ned bak skjermen lager han en lyd og hunden slippes. Fig. styrer hunden til å komme inn på rett side av skjermen og bøye av og tilbake på andre siden. Hundene melder med løsbitt og den koblese i line og skal ut på påvisning. I skogen slipper vi ofte hunden løs ut på påvisning og løper etter selv, hunden får da gå rett i lek med fig. Her skal lina på og hunden får ikke bort til fig. Vi setter ned hunden på ca 2 m avstand og fører roser hunden. Så kommer fig. fram til hunden og belønner. Og fig. føres inn til midtlinjen på riktig måte. Øyvind vil helst vi skal bruke godbit, men vi er litt egne og bruker også lek noen ganger. Aya er jo veldig glad i kongen og gir gjerne litt ekstra for den, så jeg mener hun trenger den innimellom. Slik fortsetter vi på skjermene oppover i løypa. Det er også viktig her som på all annen trening og ikke bare kjøre på, men klare å gi seg da det går bra!

Vi har nå fått være med tre ganger på denne treningen. Første gang kokte det litt i toppen på Aya, siden hun fikk se alt. Det gikk heldigvis fort over, for hun ble jo ikke giret opp med lek eller noe i forkant. Så hun fant fort ut selv at det var like greit å sitte rolig og følge med! Det manglet ikke på vilje til å løpe ut til fig. Hun er jo en løpsglad hund, så det gikk i et visst tempo! Hadde litt problemer i starten med å skjønne at hun skulle ha med seg løsbittet inn til meg. Tidligere har vi jo gjort dette i skogen og hun har fått gå rett i lek med fig. der ute. Men hun trengte ikke mange slagene før ”klaffen” falt ned og hun kom inn med bittet. Men som jeg har slitt med også på tidligere hunder, hun slipper bittet litt fra meg… Jeg må jo gjøre noe galt, men vi trener nå på dette ved siden av og håper det retter seg! Så var det ut på påvisning da… Det skjønte hun heller ikke i starten, for hun hadde jo vært der ute og skjønte ikke poenget med å skulle ut igjen. Med litt hjelp fra fig. som roper velger hun å løpe ut igjen med meg hengende etter som et slips…J Da vi kommer fram vil hun jo helst overfalle fig. og leke, men her skal vi jo sette oss ned å rose og roe ned så kommer fig. til oss og belønner. Dette er også noe hun har litt vanskelig med å forstå poenget med, men det bedrer seg!

På lørdag var det tredje gangen vi trente på jordet og jeg ser bedring på det meste! Hun løper raskt ut til fig. på rett side av skjermen og bøyer av. Kommer inn med melding, selv om hun fortsatt slipper bittet før hun er helt inne hos meg. Hun tar selv initiativ til å påvise og det går raskere og mer rett ut. Hun begynner å skjønne at hun skal stoppe før fig. og at det ikke kommer noen belønning med en gang. Har ikke fått henne til å sette seg uten at jeg er helt ved henne og kommanderer, men det kommer nok også etter hvert. Jeg skal også lære mye her så alt går ikke så fort… Det begynner å gå veldig bra å føre fig. inn til midtlinjen. I starten var det mye godbiter og snakk, men nå går hun bak sammen med meg uten alt for mye bestikkelser! Da vi er framme på midtlinjen og ny fig. står klar, har Aya fult fokus ut dit med en gang.

Etter hvert skal en også her begynne å kjøre tom slag og bringkobbel settes på. Det blir spennende å se videre hvordan dette går, jeg har til nå bare sett framgang og tror vel på dette systemet til Øyvind. Var litt skeptisk i starten… Har bare en stor jobb med apporteringa… Åååå som jeg ha… det! Men den trenger vi jo til både lydighet og felt… Så det er vel bare å stå på!!!

Når det gjelder lydighet, har vi trent på lineføring, bli øvelser og budføring. Syns lineføringen går seg til, og det kan bli bra. Hun går nå i mer rett posisjon og klenger ikke, vendingene begynner å bli veldig bra! I bli øvelsene må jeg fortsatt passe litt på for hun er veldig lett i rompa, men hun stikker ikke slik hun hadde en tendens til før.
Budføring er jo en øvelse i NBF, og det blir vel til at vi skal konkurrere i det programmet. Så da er det bare å begynne! Til tross for litt forstyrrelser tar hun fort poenget, men vi er jo bare helt i starten av denne øvelsen, så det er mye jobb igjen! Men hun nøler ikke på å løpe fra meg til noen andre og kommer jo tilbake da jeg roper.

Nå skal jeg prøve å skjepe meg og skrive litt etter hver trening, ikke ha slike oppsummeringer etter mange treninger. Neste trening på jordet er tirsdag. Da skal jeg også prøve å få tatt litt bilder av treningen vår!

No comments: