Wednesday, January 28, 2009

Tirsdag og trening på jordet.

Da er det blitt tirsdag kveld og jeg må bare få starte med- DET VAR JÆVELIG DRITT AT HÅNDBALLGUTTA IKKE VANT I KVELD!!!

Så til dagens jorde trening. Vi var fire stykker i dag, helt passe antall. Og alle rekker to økter. For vår del syns jeg det begynner å gå bra. Som jeg skrev tidligere har jeg vært litt i tvil på motivasjonen da belønningen er som den er. Aya liker jo veldig godt å få løpe selv ut på påvisning og herje og leke med fig. På jorde er alltid påvisningslina på og da sier det seg selv hvor fort det går. Tross dette er hun veldig fokusert på midtlinjen og har et vanvittig tempo ut til fig. Hun begynner ikke å bremse før hun passerer skjermen der fig. sitter, er inne hos fig. henter bittet og har nesten like stort tempo inn til meg.

Men ho slipper fortsatt bittet litt på avstand, men jeg har jo ikke gått aktivt inn for å gjøre noe med dette før vi begynte med denne treningen så en kan ikke forvente at det skal falle på plass med en gagn. Jeg fikk litt pepper og noen gode råd for å jobbe videre med dette i dag. Så om jeg skal fortsette med å rundere før dette er i orden kommer jeg ikke til å lage så mye nr. av det. Da får jeg heller utsette all runderingstrening så lenge. Syns hele treningen blir negativ da jeg skal pirke på dette hver gang på midtlinjen. Dessuten er Aya så giret på å komme ut til fig. igjen og lite mottakelig for slik pirk at det blir ekstra mye mas på midtlinjen.

Jeg syns også hun har godt tempo ut på påvisning. Kan få litt hjelp av fig. noen ganger, men for min del som henger etter i lina behøver det ikke gå veldig mye fortere. Så neste trening skal fig. kun være aktiv om de ser ho slakker tempo eller ikke kommer rett på. Da hund og fører kommer fram skal hund sitte og få ros av fører før fig. kommer fram og belønner. Her har jeg måtte holdt henne igjen og hjulpet henne ned i sitt. Andre økt i dag kom jeg på at jeg har jo en fin stopp kommando som jeg bruker i hverdagen og spesielt på turer. Jeg sier alltid ”stopp” før vi skal krysse veier, ut av bilen og lignende. Hvorfor ikke bruke den her? Jeg prøvde og første gang holdt jeg igjen litt i lina, men hun stoppet og sto. Så den kommer jeg til å bygge videre på. Spiller jo ingen rolle om hun sitter eller står?

Vi var litt sløvere med transporten inn til midtlinjen sammen med fig. i dag. Hun vil gjerne bort til fig. for de har jo nettopp belønnet henne. Men det er jo bare for meg å bestikke henne litt mer, og hun vil vel sikkert etter hvert også forstå at det ikke kommer noe godt ut av lommene til fig. på vei inn.

Det ble ikke et eneste bilde i dag. Er litt ekstremt å være kamera på slik trening… Også er jo jeg veldig god på å glemme det i bilen… Neste trening er nå på fredag. Så da får vi se hvordan det går og om det kan komme noen bilder….?

No comments: