Monday, January 26, 2009

Ut på tur, aldri....

I dag har vi gått lang tur. Endelig har jeg kommet meg ut i Elingård skogen. Der går det visst tur stier på kryss og tvers, men nå siden det er snø er bare noen opptråkket. Kanskje greit for desorienterte meg å starte der… Og for å være på den sikre siden hadde vi med kjentmann eller kvinne, Mariann. Jobber sammen med henne og hun er mye ute på tur i Elingård skogen og kjenner til de fine stiene. Og så har hun hund, eller det vil si hun og mannen har hund og han bruker den i jobb. Bajass er nemlig narkohund og bare med Mariann på turer. Han er malle og kommer fra Lei-Anns, så jeg fikk en liten tåre i øyekroken, men men det gikk fort over. Jeg hadde med både Aya og Oliver og de gikk veldig bra sammen med Bajass, han var mest interessert i snuse Aya bak. Lenge siden løpetid, men hun lukter vel godt enda da….? Regner med Bajass ble sliten av å være gentleman. Vi gikk i ca en time og hundene fikk løpe løs det meste av tiden. Det er noe mine elsker og setter stor pris på! Aya løper nesten hele tiden og tar noen små avstikkere av veien og ut i terrenget.

Vel hjemme, slapper vi av litt. Men det er ikke rolig lenge. Så siden Aya ikke er helt fornøyd tar vi en liten økt med apport trening. Nå holder hun uten tygg, jeg kan gå fra henne og komme mot henne uten at hun slipper… Ser på hele henne at dette er ikke mye moro, men må vel bare gjøre det. Så fort jeg får henne til å reise seg og gå, slipper hun apporten. Det har vi trent litt på i dag. Jeg holder henne under haka for å kunne korrigere henne om hun prøver å slippe. Har da bare sagt ”nei”, og holdt igjen så apporten ikke faller ned og sagt ”fast” da kar hun grepet tak i den igjen og jeg kan ta bort hånda og rose henne. Ser ut til at det her kan fungere, så vi fortsetter med dette en stund til. Var noe slik jeg måtte på Xzita også. Hun har en knall apportering i dag, både av bukk og gjenstander i feltet.

I morra er det trening på jordet igjen og det gleder vi oss til! Blir spennende å se om det er noen framgang! Skal prøve å huske kamera i morra, slik at det blir noen ”på jordet bilder” også…

No comments: