Thursday, October 23, 2008

Lydighets trening Evenrød 21. og 22. okt.

Tirsdag 21. okt: Da var det på tide å ta tak i lydigheten. Jeg har ikke trent mye lydighetstøvelser, men jobbet med hverdagslydigheten. Det har blitt endel kontakt trening på fellestreningene for nå har jeg bestemt meg at jeg vil ha en hund med fokus på meg. Men dette har vel kanskje blitt litt feil, for nå syns Aya jeg er ganske kjedelig da det skjer andre ting rundt. Vi har ikke gjort så mye morro, men hun har fått belønning for å holde kontakten. Bare å begynne på igjen og gjøre seg spennende og ha det litt gøy.

Det begynner ikke bra. Aya vil helst sjekke ut alt annet og bryr seg veldig lite om meg. Hun tenker vel noe som "nå må jeg bare stikke av å ha det gøy, ellers blir jeg bare sittende og få godbiter for å se på mor"... Og hun stikke, løper rundt på banen. Hører ikke da jeg kaller på henne, hun gjør seg hvertfall ferdig med det hun driver med før hun kommer. Jeg kaller bare en gang og går fra henne. Det funker som på alle hunder, hun lurer på hva jeg skal og kommer etter. Belønner henne med stemmen da hun kommer løpende og vi leker da hun kommer helt bort til meg. Da tenker hun ikke på å stikke igjen, hun syns det er gøy når vi leker. Vi holder på og jeg belønner når hun tar kontakt, jeg har henne løs. Hun prøver seg på andre ting og jeg går fra henne et par ganger til, ene gangen kommer jeg helt inn i skogen og da blir det ekstra spennende for da "finner" hun meg. Bare i løpet av dagen bedrer hun seg og hun er mer opptatt av meg og kommer lettere da jeg roper. Ute på tur sitter innkallingen mye bedre, bare ved untakt da hun skal jakte fugl...Vi leker med ball og jeg merker hun blir mer ivrig i leken.

Anne- Gry og Udda er også med. Anne- Gry har lært inn flere små øvelser som hun igjen skal bruke videre i lydighetstreningen. Hun har også klikker inne. Jeg blir imponert av de to! Snapper opp og får endel tips av henne som hun mener også vil fungere på Aya. Vi har mye å lære her.

Onsdag 22 okt: Vi møtes igjen på Evenrød for å trene litt lydighet. I dag krever jeg litt mer og prøver å få henne i rett posisjon med full kontakt med meg. Jeg må bruke mye av meg selv og være litt "gal" for at hun skal syns dette er gøy. Det kommer seg og hun er mye mer opptatt av meg og vil selv ta kontakt. Det er jeg veldig fornøyd med. Hun begynner også bli heit på belønningen, vil helst ikke slippe og koser seg med å kampe. Tidligere har belønningen bare vært gøy da det ikke skjer noe annet spennende. Og her på banen vet jeg ho heller vil løpe rundt å sjekke alle lukter og spennende ting som står rundt rundt her. Vi har tre korte økter. Jeg merker bedring fra i går og siste økt merker jeg også bedring fra første økt. Morro når en får til. I dag har vi heller ikke samme problem med innkalling, nå kommer hun som et skudd da jeg roper. Hun prøver seg bare en gang på å lukke ørene og fortsette med andre ting. Jeg gir henne bare en mulighet og roper bare en gang. Hun kommer ikke og da stikker jeg motsatt vei. Rekker ikke langt før hun kommer etter. Hun har full kontroll på meg, egentlig irriterende for det er jeg som skal ha kontrollen!!! Vi avslutter med god kontakt og lek. I dag piper hun i bilen mellom øktene, vil ut å gjøre mer. Det ser jeg på som et godt tegn og at jeg må ha gjort noe rett!

Hjemme igjen begynner vi å lære inn klikker. Rekkre to korte økter før jobb. Hjemme fra jobb på kvelden tar vi en liten økt til. Hun tror vi har sluttet, men etter en tid sjekker jeg ut om hun har skjønt noe. Hun er på kjøkkenet og jeg på stua, jeg klikker... Da skal jeg si deg det er ei som kommer i en viss fart ut på stua og nesten opp i fanget mitt :-) Hun har allerede koblet klikket til godbit. Det blir nok noen repetisjoner til, slik at jeg er sikker på at hun skjønner dette helt. Så kan vi begynne å bruke klikker i trening.

Takker Anne- Gry for god hjelp disse dagene. Alt er mye enklere da en ser på og kommer med tips!!!



Prøver her på lineføring. Vi har veldig bra kontakt i utgangstilling, der kan hun sitte i evigheter. Problemet er å beholde kontaket og posisjon da vi går. I løpet av disse to dagene kommer kontakten seg, men posisjonen ikke er helt bra, men den kommer nok etterhvert.
Nå begynner hun å bli heit på belønningen også her. Og hun erfarer at det er bare gøy da vi leker sammen. Vi har noen kamper, og det syns hun er veldig gøy!

1 comment:

Havrevingens Ambra ~ * Udda * said...

Takk for fin trening på Evenrød! Og, ikke minst fine ord om mitt "lille" vidunder :-)
Synes ideene våre så ut til å fungere på Aya jeg! Så nå gleder jeg meg til å se dere jobbe neste gang!