Friday, October 10, 2008

Nå blogger vi!!!


Jeg heter Elin og bor i et lite hus på Manstad i Fredrikstad med mine to hunder, søster og hennes hund. Jeg kommer opprinnelig fra Koppang i Østerdalen, men bestemte meg i vår for å flytte ned hit. Jeg har alltid vært glad i hunder og gleden var stor da jeg fikk min egen grå elghund, Labbetuss. For ca 14 år siden fikk jeg min mors voksne flat tispe, Mika, og det var med henne interessen for det å bruke hund til noe kom. Jeg gikk litt LP med henne. Så fikk jeg en blandinghund, Boy, som jeg for alvor trente innen bruks. Han ble rett god på spor! Interessen for å konkurrere kom, men siden jeg ikke fikk starte offesielt med en blanding ble det så jeg kjøpte meg en tervuren tispe, Xzita. Fikk aldri startet med henne i bruks siden hun var redd skudd, men vi trente mye og jeg lærte mye. Hun flyttet etterhvert til søster Lise og lever livets glade dager. Jeg var på flere kurs i NKK og NBFK med henne og Boy.

Vinteren 2004 tok jeg over 2 1/2 år gamle Brandfjellets Dina. Henne kunne jeg virkelig slå meg løs å konkurrere og trene med. Det var en hund som ville og kunne! Vi startet i RIK- RSP og LP. Med henne fikk jeg opprykk til RSP 3, LP 2, Nr 1 i RSP 1 Schäfersmellen 2005 (uoffesielt NM), NshKl avd Hedmark`s beste brukshund i kl 2 2006, Nr 1 på NM RSP 2 2006. Dessverre måtte jeg avlive henne nov 2007.
I mai 2007 hentet jeg en liten sheltie valp, Oliver, han stiller jeg ut og trener litt bruks med. Jeg ønsket meg en "stor" hund igjen og begynte å undesøke i belger miljøet. Bestemte meg vel etter hvert for malle og ventet på at valper skulle bli født.

Men det ble ikke helt som jeg hadde planlagt, for i juni ble jeg med Anne- Gry til Sverige for å hente Havrevingens Ambra, (kaldt Udda) Hollandsk gjeterhund. Og da viste det seg at oppdretter Venke hadde fått avbestilling på fôr tispa. Etter å ha sett mor Ninja og hele kullet på 9 valper var jeg solgt. Dro hjem til Norge for å "tenke", men det var ikke mye å tenke på. Havrevingens Aya blir hentet to uker senere! Det har jeg ikke angret på en dag!

Det er vår hverdag og trening jeg skal prøve å få ned på disse sidene. Og så blir det litt konkurranse i bloggingen med Anne- Gry og Udda.

1 comment:

Havrevingens Ambra ~ * Udda * said...

Grattis med blogg!
Udda og jeg gleder oss til å følge med på bloggen :-)
Men, det beste er at vi får være med på endel av det virkelige livet også ;-)
Vi snakkes!