Tuesday, October 14, 2008

Brukstrening, Evenrød 9 okt.

I dag skal vi gå spor igjen. Treninga begynner ikke før kl 18, så det er ikke mye vi rekker før det blir mørkt. Legger ut spor med en gang vi kommer, med tanke på mørket blir det ikke langt. Tenker mest på at det er en test etter dagene på Sølen. Aya har hele tiden ville gått videre i sporet etter slutt gjenstand, sporet teller mer enn belønningen. I dag legger jeg ned en gjenstand i sporet tilegg til slutten. Sporet bli ca 200 meter med en vinkel.

Innen vi får somlet oss avgårde er det blitt ganske mørkt. Vurderer litt på om jeg skal gå det, men bestemmer meg for å prøve... Kommer ut i skogen og ser ikke mer enn noen meter forran meg. Ser ikke sløyfa i starten eller, så jeg lar Aya søke i veikanten. Hun slår på et spor og jeg blir med henne inn i skogen. Da får jeg se sløyfa, ved den stopper vi og kobler over til sporline. Lar henne gå videre, hun fortsetter med nesa godt ned i bakken. Deilig å se, hun har ikke "glemt" å spore! Litt ut i sporet roter hun litt rundt og jeg tenker at dette ble vanskelig, det er mørkt, hun måtte søke det opp selv, stopp for å sette på sporline, jeg går veldig tett på for å se henne... men plutselig drar hun målbevisst avgårde igjen. Hun stopper opp og roter etter noe... Gjenstand! Jeg må rose henne for at hun skal ta den opp, vi leker litt med den. Før jeg får puttet den i lomma er Aya på vei videre i sporet. Slutten ligger ikke langt etter gjenstand, det er en ball! Morro! Den er hun ikke i tvil på å ville ta. Vi leker litt med ballen, roer ned og kobler av line og sele. Hun vil helst gå mer spor... Da hun skjønner det er slutt, tar hun ballen og blir med. Hun bærer ballen stolt inn til bilen.
Snakker med de andre etterpå og de kan fortelle at det mest sannsynlig var en hund i sporet vårt. Da har vi forklaringen på rotet midt i sporet, det hadde vært noen der og det måtte utforskes litt. Men hun var flink og fortsatte på rett spor!!!

No comments: