Saturday, October 18, 2008

Lydighetstrening på Evenrød 14 okt.

I kveld er det lydighetstrening, ikke min sterkeste side. Nettopp derfor kanskje lurt å slå seg med flere. Det er første gangen vi er med nybegynner gruppa og trener, tidligere har vi bare drevet for oss selv. Det er litt vanskelig å få god kontakt i starten, det er en stor ring med ca 10-15 bikkjer og Aya syns det er mye morro å følge med på. Etterhvert får vi god kontakt! Først er det tannvisning, men Aya syns hun har første rett på å hilse. Så det ender med at jeg konsentrerer meg om at hun sitter da noen kommer bort. Det funker tilslutt og jeg belønner det og avslutter der. Tennene kan vi vise fram senere :-) Så trener vi litt mer kontakt med forstyrrelser, Aya lar seg lett forstyrre. Men kommer seg etter hvert! Sitt og bli kan vi ganske bra med en avstand på 1 meter, men et sted må en begynne... På plass er litt værre, det går veldig fint helt til vi skal gå, da har hun fått for seg at det betyr FRI!... Noe å jobbe med der, men tross all forstyrrelsene i kveld kommer hun seg! Det er jeg stolt av! Vi går noen skritt rett fin lineføring! Merker at hun begynner å bli sliten for nå drar hun ned rullgardinen for alt det andre som skjer og bare ser på meg. Skulle ha avsluttet før, men ikke dumt å belønne den fine kontakten heller. Så der var jeg heldig!!!
Vi går litt rundt på området og hilser på folk, Aya skal helst kysse alle hun hilser på... Det er søtt i dag, men ikke når hun blir ti kg større, så det må vi få litt orden på. Da er det bra å trene på hundefolk som kan tenke litt selv!

Tidligere på dagen var vi ute på pip-pip jakt. Jeg rusta meg med godbiter og kong, Aya fikk langline på og ut på jordet bar det. Vi hadde en kjempe fin tur og Aya fikk rase fra seg, men vi så ikke en eneste fugl. Så det må vi bare gjøre igjen.

Onsdag blir jeg syk, så det ser dårlig ut med trening resten av denna uka. I dag, lørdag, bærer innmiljøet preg av det. Tre hunder som vil noe mer enn bare ligge rolig for jeg ikke orker noe. Formen er litt bedre i kveld, så kanskje det blir en liten tur ut i morra?

No comments: